13 نکته ای که ممکن است درباره فرش ندانید

1 – قدیمی ترین فرش جهان

شاید باورتان نشود ولی قدیم ترین فرش موجود در جهان ایرانی است . در سال  1328 جمعی از باستان شناسانی که روسی بودند در منطقه سیبری روسیه توانستند فرشی را کشف کنند که آن را منسوب به ایران می دانند . اما به نظر شما دلیل آنها برای این تشخیص چیست . فرشی که تاریخ دانان روسیه آن را منسوب به ایران می دانند پازیریک نام دارد و به خاطر اینکه در سراسر فرش طرح های اصیل ایرانی دیده می شود آن را به ایران منسوب می کنند . مثلا فرش پازیریک دارای طرح های سربازان هخامنشی است که می توان گفت این فرش در ایران بافته شده است و زمان بافت آن نیز به حدود 3400 سال پیش یعنی زمان حکومت هخامنشیان بر می گردد .

 

2 –  از ابداع و اختراع تابلو فرش تا رونق بازار کار ؛ تابلو فرش در کجا اختراع شده است ؟

شما می دانید که تابلو فرش در کدام یک از قسمت های جهان برای اولین بار بافته شد ؟ شاید این موضوع را ندانید که اولین تابلو فرش در ایران و در استان آذربایجان شرقی بافته شد . اولین تابلو فرش جهان در حدود 80 یا 90 سال پیش در شهری چند هزار ساله به نام سردرود ابداع و اختراع شد . پس می توان گفت اولین تابلو فرش هم همانند فرش در ایران بافته شده است و ایران مبدا تولید فرش و تابلو فرش جهان بوده است . تابلو فرش ، فرشی است که توسط دار قالی یا دستگاه بافنده ماشینی تولید می شود و دارای یک قاب چوبی است که آن را محاصره کرده است . از طرح های به کار رفته در تابلو فرش می توان فهمید که این نوع فرش ها بیشتر جنبه زیبایی دارند . مردم سردرود تقریبا توانسته اند با لطف ابداع تابلو فرش اقتصاد خوبی پیرامون آن داشته باشند .

 

3 – الیاف فرش دستبافت بیشتر از چه جنسی است

از قدیم الایام که انسان ها نیاز به تولید فرش داشته اند همواره دنبال بهترین الیاف برای بافت فرش بوده اند . انسان ها در ابتدا برای برطرف کردن این نیاز خود ( نیاز به زیر انداز و فرش ) توانستند از پوست و پشم حیوانات اهلی به طور مستقیم استفاده کنند اما به تدریج و با تکامل انسان ، اولین قالی ها و فرش ها بافته شد . انسان ها یاد گرفتند که چگونه بر دار قالی با بهم دوختن الیاف یک فرش ببافند . الیافی که از گذشته تا کنون برای بافت فرش دستباف استفاده می شود الیاف طبیعی مثل ابریشم ، کرک و غیره می باشد . این الیاف می توانند تا سالها دوام داشته باشند و در صورتی که از آنها به نحو احسن مرقابت و نگهداری شود می توانند تا چند صد سال باقی بمااند که نمونه بارز ان وجود فرش 3000 ساله پازیریک است .

 

4 - توصیف فرش ایرانی در بهبهه ی تاریخ

تاریخ نگاری یونانی در کتابی که منسوب به داستان زندگی کوروش است وآن را سیرت کوروش نامیده اند در سال های 345 تا 430 قبل از میلاد بیان کرده است : ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می گسترند .  یکی از سالنامه های چینی که سائی سو نام داردد فرش پشمی ایران را به عنوان کالای وارداتی به چین عنوان کرده است . این اتفاق در دوره ساسانی نوشته شده است .

 

5 – فرش ماشینی از چه زمانی در ایران رواج یافت

فرش ماشینی در ایران برای اولین بار در سال ها 50 توسط دستگاه های بافنده خارجی بافته شد . با وجود تولید فرش ماشینی این فرش به زودی به خاطر طرح مشابه فرش دستبافت و همچنین قیمت ارزان تر مورد رقابت قرار گرفت و در بازار ایران جای خود را باز کرد . شاید برایتان دانستن این موضوع جالب باشد که اولین فرش ماشنی در کاشان و بوسیله دستگاه ژاکارد تولید شد . این دستگاه توسط ماری ژاکارد فرانسوی برای بافت پارچه در قرن 19 میلادی تولید شده بود . کاشان علاوه بر اینکه در فرش دستبافت در سراسر ایران نام و آوازه دارد در فرش ماشینی نیز به عنوان پایتخت فرش ماشینی شناخته می شود .

 

6 – بهترین کیفیت فرش ماشینی

فرش ماشینی با تولید خود توانست به علت طرح های مختلف و ارزان قیمت بودن جای خود را در میان مردم باز کند . با تولید انبوه فرش ماشینی ارزان مردم به دنبال بهترین کیفیت فرش ماشینی بودند و اکنون نیز برخی ها به دنبال این هستند که بهترین کیفیت فرش ماشینی را بدانند . ما در ادامه شما را راهنمایی می کنیم تا بهترین کیفیت فرش ماشینی را تشخیص دهید . فرش ماشینی به طور کلی از سه دسته الیاف مصنوعی بافته می شود . الیاف اکریلیک ، الیاف پلی استر ( ابریشم مصنوعی ) و پلی پروپین ( بی سی اف ) از جمله الیاف به کار برده شده در بافت فرش ماشینی هستند . در بین همه موارد ، فرش ماشینی  بافته شده از الیاف آکریلیک  درجه یک محسوب می شود و بهترین کیفیت را در حال حاضر دارد . فرش ماشینی 100 درصد آکریلیک بهترین کیفیت را دارد که شما می توانید برای خرید فرش این نکته را در نظر بگیرید .

 

7 – اصطلاح شانه فرش

فرش ها دارای دو دسته هستند . فرش ماشینی و فرش دستبافت که هردو دارای تراکم عرضی و تراکم طولی هستند . شاید اصطلاح شانه را بار ها شنیده باشید اما متوجه نشوید که منظور از شانه چیست . ما در ادامه این مطلب را برای شما بیان خواهیم کرد . تراکم عرضی فرش را تعداد گره های یک فرش در یک متر از عرض فرش را می گویند . تراکم عرضی نام دیگری نیز دارد که به آن شانه فرش نیز می گوین . شما برای تشخیص تعداد شانه باید یک متر از عرض را در نظر بگیرید اگر فرش دارای 700 گره در یک متر از عرض بود فرش 700 شانه اصل است .

 

8 – اصطلاح رج فرش

همانطور که در مورد قبلی گفتیم فرش دارای دو نوع تراکم است یکی تراکم طولی و دیگری تراکم عرضی . تراکم عرضی یا شانه را برالی شما بیان کردیم اما مورد دوم ان یعنی تراکم طولی را اکنون برای شما بیان خواهیم کرد . تعریف تراکم طولی همان تعریف تراکم عرضی است با این تفاوت که تراکم طولی را تعداد ریشه ها ( گره ) در یک متر از طول می نامند . تراکم طولی یک اصطلاح رایج نیز دارد که بیشتر قدیمی تر ها از آن استفاده می کنند و آن اصطلاح رج است . پس رج همان تراکم طولی است . رج می تواند از 500 به بالا باشد که بستگی به تراکم عرضی دارد و متناسب تعداد شانه رج نیز افزایش می یابد .

 

9 – ترنج چیست و چرا در اکثر طرح های فرش استفاده می شود ؟

ترنج یک طرحی است که در وسط فرش و جدا از حاشیه طراحی می شود . ترنج می تواند دایره یا لوزی مایل به بیضی باشد . این طرح برگرفته از معماری باستانی و با صفای ایرانی است . ترنج همان حوض وسط حیاط خانه های قدیم است که در طرح فرش نمایان می شود و جلوه ای خاص به فرش می دهد . فرش می تواند دارای ترنج نباشد و از این بابت ممکن است برخی فرش دارای ترنج را نپسندند .  فرش بدون ترنج برای مکان های که قصد دارید بزرگتر از آن چه که هست دیده شود مناسب است و می تواند بزرگنمایی خاصی به محیط شما بدهد .

 

10 – بیشترین صادرات فرش ایران

هم اکنون شهر های مختلفی در ایران به بافت فرش دستبافت و فرش ماشینی مشغول هستند اما باید گفت پایتخت تولید فرش ماشینی ایران کاشان است که شهری است دارای تمدن هفت هزار ساله که در حدود 700 واحد فعال در این زمینه فعالیت می کنند . اما بیشترین صادرات فرش ایران از یک مکان مرزی در شمال غرب ایران است . حدود 40 درصد از صادرات فرش ایران از استان آذربایجان شرقی صورت می گیرد .

 

11 – فرش دستبافت گونه

یکی از ویژگی های فرش دستبافت طرح های زیبا و مختلف و همچنین ریز بافتی است که می تواند در تولید طرح های مختلف اهمیت داشته باشد . فرش دستبافت گونه یک فرش ماشینی است که به علت تراکم بالا و ریز بافتی و هم چنین طرح مشابه فرش دستباف به این نام مشهور و معروف شده است . فرش دستباف گونه در دو رده فرش ماشینی 1000 شانه کاشان و فرش ماشینی 1200 شانه جای می گیرد . این فرش ها چون دارای تراکم بالا و ویژگی های مشابه فرش دستباف هستند به در دسته بندی فرش دستنبافت گونه قرار می گیرند .

 

12 – ضخامت بیشتر ، تعداد شانه بیشتر

این مطلب را شاید ندانید که تعداد شانه و تعداد رج با ضخامت فرش رابطه عکس دارند . بدین صورت که هرچه تعداد شانه و تراکم طولی بالا تر برود ضخامت فرش کتر می شود . مثلا نازکترین فرش موجود در بازار فرش ماشینی 1200 شانه کاشان است که برای اولین بار در کاشان بافته شده است . فرش 700 شانه نیز اکنون ضخیم تر از فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه است .

 

13 – احتمال حمله حشرات طبیعی به فرش دستبافت

در اخرین نکته باید بگوییم که فرش دستبافت به علت وجود الیاف طبیعی ممکن است مورد حمله حشرات موذی و مختلف واقع شود . شرایط خوب و یژه برای رشد و زندگی این نوع حشرات گرم و مرطوب بودن محیط است .  پس یادتان باشد جایی که فرش دستبافت پهن می شود و گسترده می شود نباید خیلی گرم باشد . هم چنین فرش دستبافت را اگر استفاده نمی کنید در مکان مرطوب و دارای رطوبت بالا قرار ندهید تا از شر حیوانات در امان باشید . حال اگر فرش دستبافت شما مورد حمله واقع شد می توانید از قرص نفتالین استفاده کنید . بیشتر حشراتی که ممکن است به فرش دستبافت حمله کنند بید ها هستند که شما با گذاشتن نفتالین در بین فرش می توانید بید ها را از فرش دستبافت خود دور کنید . امیدواریم از این نکات مختلف لذت برده باشید .

منبع :

https://www.kashanfarsh.com