استفاده از گبه در دکوراسیون داخلی، زیبایی و اصالت ایرانی در خانه های شما 1

فرش را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین آیتم در دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی معرفی کرد که می‌توان با آن جزئیات دیگر دکوراسیون داخلی یک خانه را هماهنگ کرد. در گذشته فرش فقط در خانه‌های ایرانی رایج بود اما امروزه در تمام دنیا فرش‌های اصیل ایرانی به عنوان آثار هنری ارزشمند نقش مکمل را در نظم بخشدن به یک دکوراسیون کلاسیک ایفا می‌کنند.در ایران انواع مختلفی از فرش‌های سنتی وجود دارد که در مناطق مختلفی از کشور بافته می‌شود که گبه نیز یکی از این فرش‌های سنتی و اصیل ایرانی‌ست که توسط عشایر بافته می‌شود و در ده‌های اخیر مورد توجه طراحان دکوراسیون‌داخلی قرار گرفته است.

اگر می‌خواهید با گبه و نقش آن در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه‌ها ببیشتر آشنا شوید با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید.

 

گبه

 

گبه چه نوع فرشی است؟

گبه نوعی زیرانداز محسوب می‌شود که به سبب پرزهای بلندش در دسته بندی فرش‌ها قرار گرفته است. این فرش‌های بسیار زیبا که به آن‌ها خرسک نیز می‌گویند فرشی از جنس قالی هستند که معمولاً در اندازه‌های کوچک توسط عشایر بافته می‌شود. گبه پرزهای بلندی دارد و در بافت آن شمار پود بیشتری به کار رفته است که تأثیر چشمگیری بر نرمی گبه می‌گذارد.

در ده‌های اخیر طراحان داخلی از این نوع فرش برای زیباتر کردن طرح‌های خود و اصالت بخشیدن به دکوراسیون‌های داخلی استفاده‌ی زیادی کرده‌اند و موجب شده تا این نوع فرش قدیمی ایرانی به عنوان سنتی‌ترین فرش مدرن شناخته شود.

گبه‌ها در زمان‌های قدیم توسط عشایر لُر و قشقایی کشورمان با استفاده از پشم گوسفندان بافته می‌شدند و به سبب اینکه پرزهای بلندی داشتند، موجب گرم کردن فضای خانه می‌شدند و طرفداران زیادی داشتند. یکی از بهترین گبه‌های دستباف، مدلی است که از پرز گوسفند بافته شده باشد چرا که هم در برابر رطوبت و سرما بسیار مقاوم است و هم زیبایی زیادی دارد.

گبه‌های اولیه در طرح‌های بسیار ساده مانند خطوط مورب، عمودی و افقی و یا اشکال هندسی ساده و در رنگ‌های طبیعی پشم گوسفندان بافته می‌شدند اما با گذشت زمان و پیشرفته‌تر شدن دستگاه‌های بافت، بافندگان با رنگ کردن پشم‌های گوسفندان با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، طرح‌های زیبایی به گبه‌ها داده‌اند. امروزه نیز با استفاده از رنگ‌های شمیایی می‌توان گبه‌های متنوع با هر رنگ و طرحی را در بازار مشاهده کرد که تنوع بالای این فرش‌های سنتی موجب شده تا گبه‌ها بتوانند با هر دکوراسیونی انس بگیرند.

گبه‌ی ماشینی یا دستباف، کدام بهتر است؟

صد البته که هر چه فرشی اصیل باشد و با هنر دست بافته شود بسیار ارزشمند است و با گذشت زمان به یک اثر فاخر هنری تبدیل می‌شود و می‌توان به عنوان تابلو فرش نیز از آن بهره برد، اما از آنجایی که کار بافت گبه بسیار سخت است و به سبب استفاده از پشم طبیعی گوسفندان، قیمت تمام شده‌ی آن برای خریدان گران تمام می‌شود خریداران به سمت گبه‌های ماشینی می‌روند.

 

استفاده از گبه در دکوراسیون داخلی، زیبایی و اصالت ایرانی در خانه های شما

 

امروزه به علت کم شدن بافندگان و سخت بودن بافت گبه‌های دستی و گران بودن آن‌ها طرفداران این نوع فرش‌ها به سمت فرش‌های گبه‌ی ماشینی روی آورده‌اند تا بتوانند با هزنیه‌ی کم، فرش‌های زیبایی در طرح، رنگ و اندازه‌های دلخواه خود تهیه و در فضای منازل خود استفاده کنند.

خوشبختانه بسیاری از کارخانجات فرش‌های ماشینی طرح فرش‌های گبه را به تولیدات خود افزوده‌اند که از زیبایی و اصالت گبه چیزی کم نکرده و قیمت ارزان آن سبب شده تا همه بتوانند از این نقش و نگار زیبای ایرانی در رنگ و لعاب بخشیدن به فضای خانه‌ی خود استفاده کنند.

 

منبع : https://address.ir