استفاده از گبه در دکوراسیون داخلی، زیبایی و اصالت ایرانی در خانه های شما 2

گبه و نقش آن در دکوراسیون داخلی

امروزه می‌توان قبه را به عنوان یکی از زیباترین آیتم‌های دکوراسیون داخلی کلاسیک – مدرن دانست. رنگ‌ها و طرح‌های زیبای قبه‌ها می‌تواند در نظم بخشیدن به فضای خانه تاثیر بسزایی داشته باشد و می‌توان از جزئیات آن برای تکمیل دیگر آیتم‌های یک دکوراسیون جذاب استفاده کرد.

طرفداران دکوراسیون‌های کلاسیک بهتر می‌دانند که فرش در یک دکور کلاسیک جز جدایی ناپذیر و غیر قابل حذف محسوب می‌شود اما در سال‌های اخیر طرفداران سبک‌های مدرن نیز به فرش‌های سنتی روی آورده‌اند و آن را روح دکور مدرن می‌دانند.

 

گبه

 

فرش گبه به علت زیبایی و اصالتی که دارد می‌تواند در بخش‌های مختلف یک خانه در تکمیل دکوراسیون داخلی آن مورد استفاده قرار گیرد. زیبایی چشمگیر و پرزهای بلند گبه‌ها موجب شده تا آن را بیشتر در قسمت نشینمن و جلوی مبل‌ها یا در قسمت جلوی شومینه مورد استفاده قرار داد.

کاربرد فرش با گذشت زمان تغییر زیادی کرده است چرا که قبلا در خانه‌های ایرانی چون از فضای زمین برای نشستن استفاده می‌کردند فرش را در تمام ابعاد خانه پهن می‌کردند اما با ورود مبلمان به فضای خانه‌های ایرانی فرش‌ها به عنوان آیتم دکوری مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند زیبای یک خانه را چندین برابر کنند.

 

استفاده از گبه در دکوراسیون داخلی، زیبایی و اصالت ایرانی در خانه های شما

 

جدیدترین طر‌ح‌های گبه

در گذشته بافندگان گبه برای بافت آن مانند فرش نقشه‌ی کاغذی نمی‌کشیدند و گبه‌ها را بنابر تصورات ذهنی و انتزاعی خود می‌بافتند که شامل اشکال هندسی و طرح‌های ساده ای بود که از ذهن بافنده سرچشمه میگرفت. بعد ها با رونق بافت و استفاده از این نوع فرش‌ها، طرح‌های متفاوت و جالبی مانند شیر و انواع بوته و درخت نیز به طرح فرش‌های گبه اضافه گردید در واقع باید گفت گبه‌ها در حالت کلی، طرح‌های هندسی ساده و مینیمالیستی دارند.

 

گبه

 

گبه‌ها در حالت معمول دارای یک یا تعدادی از طرح‌های زیر هستند:

طرح شیر، طرح خشتی، طرح حوض گبه، طرح گل گبه، طرح ایلاتی، طرح درخت، طرح راه راه، طرح خانه در هم و طرح کف ساده.

گبه‌ها شبیه یک تابلوی نقاشی با بهره‌گیری از اِلِمان‌های ساده و مفاهیم انتزاعی هستند. چون گبه‌ها از ذهن بافنده سرچشمه می‌گرفتند هیچ گبه‌ای مشابه دیگری نبوده و این امر موجب منحصر به فرد بودن هر گبه و زیبای این اثر هنری شده است.

زیبایی در عین سادگی موجود در فرش‌های گبه باعث توجه بازار فرش ماشینی به آن شده است و بسیاری از تولید کنندگان به تولید این فرش‌ها در همان طرح‌های قدیمی پرداخته‌اند تا چیزی از اصالت آن کم نشود که صد البته طرفداران زیادی به سمت خود جلب کرده است.

قیمت ارزان آن نسبت به سایر فرش‌ها و زیبایی آن در محبوبیت گبه بی تاثیر نبوده است.اگر شما نیز به فرش‌های سنتی ایرانی علاقه‌مندید می‌توانید با استفاده از طرح‌های زیبای گبه‌ها به فضای منزل خود اصالت بخشید.

 

https://address.ir