اطلاعاتی درمورد فرش ماشینی 2

شانه و تراکم در فرش ماشینی
از مهم ترین موارد فرش ماشینی شانه و تراکم آن است . هر فرش ماشینی دو مشخصه یا دو نوع تراکم دارد که به آنها تراکم و شانه می گویند :
تراکم طولی فرش ( تراکم ) : به تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از طول فرش را تراکم فرش می نامند . برای مثال فرش ماشینی تراکم 3600 یعنی این فرش در هر متر مربع از طول دارای 3600 ریشه است . تراکم های رایج در تولید فرش عبارتند از : تراکم 2550 ، تراکم 2700 ، تراکم 3000 و تراکم 3600 که تا به حال بالاترین تراکم در صنعت فرش بوده است.
تراکم عرضی فرش ( شانه ) : به تعداد ریشه یا گره در هر  متر مربع از عرض فرش ماشینی را شانه می گویند . برای مثال فرش 700 شانه به این معنی است که در هر متر مربع از عرض فرش معادل 700 گره یا ریشه وجود دارد . شانه های رایج در فرش ماشینی عبارتند از : فرش ماشینی 500 شانه ، فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه ، فرش 1200 شانه
هر فرش ماشینی شانه و تراکم مناسب به خود را دارد و همیشه تعداد شانه فرش نسبت به تراکم فرش بیشتر است است برای مثال : فرش ماشینی 700 شانه تراکم 2550 ، فرش ماشینی 1000 شانه تراکم 3000 ، فرش ماشینی 1200 شانه تراکم 3600
 
تعداد ریشه در فرش ماشینی ( گره رنگ فرش ) : به تعدا شانه و تراکم در هر متر مربع از فرش ماشینی را تعداد گره گویند و برای بدست آوردن آن کافی است شانه و تراکم را در هم ضرب کنیم برای مثال : 700*2550=1785000
 
فرش ماشینی دستبافگونه
شاید برایتان سوال باشد که فرش ماشینی دستبافگونه به چه معنی است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت هرچه تراکم و شانه در فرش ماشینی بیشتر باشد مانند فرش ماشینی 1200 شانه تراکم 3600 ، فرش ماشینی ریز نقش تر و سفت تر می شود که به این گونه فرش ها دستبافتگونه ( دستبافگونه ) می گویند . از مزایای و فواید فرش ماشینی دستبافگونه می توان به نرم و لطیف بودن آن و مقاومت و طول عمر فرش اشاره کرد.
 
لچک و ترنج در فرش
لچک و ترنج در قالی به نوع نقشه فرش گفته می شود . لچک فرش همان چار طرف فرش است که مانند قابی گوشه های فرش را در بر گرفته است و نمایی بسیار زیبا به فرش می دهد . ترنج فرش همان طرح وسط فرش است که معمولا به صورت دایره ای و برگرفته از گل و اشکال اسلیمی مانند بته جقه می باشد .
 
ابعاد فرش ماشینی
بیشتر فرش های ماشینی موجود در بازار فرش ماشینی در ابعاد استاندارد چون قالیچه 4 متری ، فرش 6 متری ، فرش 9 متری و فرش 12 متری تولید می شوند اما امکان سفارش ابعاد دلخواه بعضی از فرش ها نیز وجود دارد.
 

بهترین فرش ماشینی

اگر قصد خرید فرش ماشینی را دارید ومی خواهید فرشی با کیفیت و درجه یک را خریداری کنید توصیه ما به شما خریداران عزیز خرید فرش ماشینی کاشان است . زیرا شهر فرش کاشان از اولین شهر هایی است که تولید فرش ماشینی روی آورد و بهترین و مرغوب ترین فرش ها را به بازار فرش ارائه کرد . از زیبا ترین فرش های ماشینی کاشان می توان به فرش های 700 شانه آن اشاره کرد که از بهترین الیاف و بروز ترین دستگاه ها بافته شده است. 
 
منبع : فرش هانی