افزایش قیمت فرش ماشینی در بازار

افزایش قیمت فرش ماشینی در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد، مخصوصا طی یک یا دو سال اخیر. با افزایش نرخ ارز و به دنبال آن، گران شدن مواد اولیه و مهمتر از آن وجود تحریم ها و واردات مواد اولیه، با بالا رفتن قیمت فرش ماشینی مواجه شده ایم. به عبارتی، اگر نرخ ارز نیز کاهش یابد، به دلیل کمبود شدید مواد اولیه، همچنان با افزایش چشمگیر قیمت فرش ماشینی روبرو خواهیم بود.
برخی از فروشگاه ها یا کارخانجات فرش ماشینی برای جذب مشتری و فروش بیشتر، در تولید فرش کم کاری کرده و از مواد اولیه بی کیفیتی استفاده می کنند. اما این امر قطعا باعث می شود که مشتریان با خرید این گونه محصولات، زیان های جبران ناپذیری را متحمل شوند، بخصوص با این شرایط اقتصادی کنونی.
در ادامه مطلب با عوامل تأثیرگذار بر قیمت فرش ماشینی و نیز مزایای خرید اینترنتی فرش آشنا خواهیم شد. به قطع یقین، با این اطلاعات شما می توانید خرید مقرون به صرفه تری را تجربه نمایید.

چه عواملی قیمت فرش ماشینی در بازار را تحت تأثیر قرار می دهند؟

افزایش قیمت فرش ماشینی در بازار به عوامل مختلفی از جمله طرح فرش، نوع مواد اولیه، نوع طرح، میزان پیچیدگی و سفارشی‌سازی در طراحی و موارد دیگر بستگی دارد. به همین دلیل، بدون اطلاع از مشخصات فرش، ارائه یک محدوده قیمت واحد برای آن دشوار خواهد بود.
در عوض، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا درک بهتری از عوامل مختلفی داشته باشید که می‌توانند بر قیمت فرش کاشان تأثیر بگذارند، یعنی هم با توجه به هزینه‌های اولیه و هم هزینه‌های بلندمدت. 
بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از عوامل قیمتی که باید در نظر بگیرید بیاندازیم.

- متراژ فرش و تأثیر آن بر افزایش قیمت

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت فرش ، ابعاد آن می باشد. هر چه متراژ فرش بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر می شود.
به راحتی می توان تعداد متر مربع فرش را محاسبه کرد. وقتی ابتدا عرض و سپس طول فرش خود را اندازه می گیرید، می توانید متوجه شوید که فرش شما چند متر مربع است. مثلا؛ فرشی با عرض 2 متر و طول 3 متر، 6 متر مربع است. به طور کلی برچسب های پشت فرش ها شامل اندازه های فرش می باشد. با این حال، ممکن است برچسب در طول زمان حذف شده باشد یا قابل خواندن نباشد. در چنین مواقعی می توانید اندازه فرش خود را مانند بالا محاسبه کنید.

- انواع الیاف فرش و تاثیر آنها بر قیمت فرش

الیاف ماده اولیه فرش است.  همانطور که در بالا نیز ذکر نمودیم، یکی از عوامل مهم افزایش قیمت فرش ماشینی در بازار، مواد اولیه آن است. نوع نخ استفاده شده و تولید فرش از مهمترین ویژگی هایی است که کیفیت یک فرش را تعیین می کند.
اهمیت نخ الیاف در انتخاب فرش از نظر مصرف کننده فردی به طور کلی با در نظر گرفتن عوامل زیادی مانند سایش یا ساییدگی، لکه گیری، انتقال الکتریسیته ساکن، جایگزین های رنگ و غیره آشکار می شود. تعدادی از ویژگی ها وجود دارد که الیاف فرش از یکدیگر متمایز می کنند، مانند ایجاد فضای گرم، غیر قابل اشتعال یا قیمت.
بسته به الیافی که انتخاب می کنید و میزان استفاده از این الیاف در فرش ، فرش شما عملکرد طولانی تری خواهد داشت و ظاهر خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.
هنگام انتخاب الیاف مناسب شما، اطلاعات زیادی باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، هر فیبر دارای درجات مختلفی از خواص است. گاهی اوقات شما می توانید یک انتخاب خوب و گاهی اوقات یک انتخاب بد داشته باشید. منظور ما از درجه، چگالی فیبر و تراکم است. به طور کلی، اگر الیاف متراکم باشد، به این معنی است که فرش شما کیفیت بهتری دارد و ماندگاری بیشتری دارد.
الیاف گاهی اوقات با هم مخلوط می شوند تا بهترین عملکرد را با مقرون به صرفه ترین قیمت ارائه دهند. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی که ما برای فرش ماشینی کاشان عمدتا با الیاف مصنوعی سر و کار داریم.
الیاف مصنوعی به انواع زیر تقسیم می شوند:
•پلی آمید (نایلون)
•پلی استر
•پلی پروپیلن
•اکریلیک

اکثر فرش هایی که امروزه استفاده می کنیم با الیاف مصنوعی تولید می شوند. این چهار نوع الیاف مصنوعی را می توان با یکدیگر و همچنین با پشم ترکیب و استفاده نمود.

- تراکم و شانه فرش

دو مشخصه مهم دیگری که در افزایش قیمت فرش ماشینی دخیل هستند، تراکم و شانه فرش می باشند. به تعداد گره در هر متر مربع از عرض فرش، شانه و به تعداد گره در هر متر مربع در طول، تراکم فرش گویند. در واقع، هر اندازه میزان تراکم فرش بالاتر باشد، فرش فشرده تر خواهد بود. همچنین هر چقدر شانه فرش بیشتر شود، فرش دستباف گونه تر به نظر می رسد.
ارتباط این دو با افزایش قیمت نیز مستقیم بوده و هر اندازه تراکم و شانه بالاتر باشند، قیمت فرش ماشینی در بازار بیشتر می شود. برای مثال فرش 1500 شانه و 1600 شانه دارای تراکم بالاتری بوده و در نتیجه قیمت آنها نیز بیشتر است.

منبع : کالا فرش