تفاوت تابلو فرش ماشینی و دستبافت

در این مقاله می خواهیم درباره تفاوت تابلو فرش ماشینی و دستبافت توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم که می توانید ان را مطالعه و مشاهده کنید . شما اگر قصد خرید این کالا را دارید توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید . چون برخی ها ممکن است که در انتخاب بین این دو قادر به تصمیم گیری نباشند و نتوانند به درستی تصمیم بگیرند . یک خرید وقتی خوب و دلپذیر به پایان می رسد که شما دارای اطلاعات کافی باشید و بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید . اکنون تابلو فرش یکی از کالاهایی است که در اکثر منازل ایرانی وجود دارد . برخی نیز از این میراث صنایع دستی به عنوان هدیه برای دوستان و عزیزانشان استفاده می کنند و دوست دارند هم بهترین طرح را داشته باشد و هم دارای کیفیت مناسبی باشد . اکنون برای خیلی ها سوال است که تفاوت بین محصولات تابلو فرش ماشینی و همچنین دستبافت تا چه حد است و آیا می تواند تاثیر زیادی در خرید و کیفیت و دوام آن داشته باشد یا خیر . باید بگوییم که ما در ادامه توضیحات کامل مربوط به مقایسه تابلو فرش ماشینی و دستبافت را به همراه نکاتی که باید در خرید آن بدانید را قرار داده ایم تا شما بتوانید اطلاعات لازم را در این باره بدست بیاورید و انتخاب راحت و خوبی داشته باشید .

 

1- از تابلو فرش چه می دانید ؟

در واقع باید گفت که یکی از زیر شاخه های قالی ، تابلو فرش است . این محصول در واقع فرشی است که در ابعاد متفاوت از فرش ماشینی و دستبافت بافته می شود و در قابی نیز محصور می شود که آن قاب می تواند چوبی ، پلاستیکی و یا فلزی باشد . عموما تابلو فرشها را مردم به یکدیگر هدیه می دهند یا از آن برای زیبایی و تزیین منزلشان استفاده می کنند و در حقیقیت در خانه و منزل اکثر ایرانی ها موجود می باشد و نمای زیبایی از هنر ایرانی را نمایان می کند . تابلو فرش می تواند طرح های زیبایی داشته باشد و برای انواع و اقسام مکان ها و مناسبت ها مناسب باشد . تابلو فرش چهره ، آیات قرآنی ، منظره ، نقاشی و غیره از انواع این نوع کالا هستند که در بین مردم هم محبوب هستند و هم برای تزیین وهدیه نیز مناسب هستند .

 

2- تابلو فرش ماشینی و تفاوت آن با نوع  دستبافت

یکی از دست بافته ها که حاصل هنر ایرانی است تابلو فرش دستباف است که برای اولین بار در ایران بافته شد . این هنر دستی را به شهر سردرود استان آذربایجان شرقی منسوب می کنند . این استان دارای قدمتی طولانی در بافت قالی دستبافت بوده است . به همین دلیل شهر سردرود توانسته است صنایع دستی جدیدی به نام تابلو دستبافت را به نام خود بزند . اکنون این شهر دارای کارخانه ها و کارگاه های زیادی برای تولید این نوع هنر دستی ایرانی است که در حال حاضر هم بازار داخلی و هم بازار خارجی را تامین می کنند . این کالا به غیر از شهر سردرود در شهر کاشان نیز تولید می شود . شهر کاشان با پیشینه ای طویل در امر قالی توانسته با استفاده از صنایع نساجی این محصول را به عرضه برساند . شما می توانید تابلو فرش کاشان را از سایت اینرنتی فرش کاشان با اطمینان و تحویل رایگان خریداری کنید . نوع دیگری از این محصولات نیز تولید می شود که می توان گفت کمی دستخوش تغییر و تحول شده است و به اصطلاح متمدن تر و به روز تر شده است . نوع ماشینی در واقع با استفاده از دستگاه های بافنده بافته می شود . اولین تفاوت بین تابلو فرش دستبافت و ماشینی این است که الیافی که در نوع دستبافت به کار گرفته می شود تماما طبیعی است و رنگ ها نیز طبیعی هستند . اما در نوع ماشینی این محصول تمام الیاف به کار گرفته شده الیاف مصنوعی هستند . جنس نخ خاب نوع ماشینی می تواند از نوع آکریلیک و یا دیگر منسوجات مصنوعی باشد و نخ تار آن نیز عموما از پلی استر است . اما تابلو فرش دستباف را از پشم ، ابریشم ، کرک و غیره می بافند . نوع دیگر مقایسه بین این دو محصول این است که نوع پیاده سازی طرحشان با هم متفاوت است . نوع دستبافت این هنر را از همان ابتدا طبق نقشه می بافند . اما تابلو فرش ماشینی را به دو شیوه می توانند طرح زنی کنند . یکی این است که همانند نوع دستبافت از همان ابتدا نقشه را به ماشین بافنده بدهند و دستگاه نیز آن را تولید کند . اما نوع دوم این است که ابتدا یک تابلو فرش با زمینه سفید تولید می کنند و سپس طرح را روی آن به صورت پشت و رو چاپ می کنند ،همانند چاپ کاغذی . این نوع چاپ را چاپ دیجیتال می گویند و البته دوام بیشتری از چاپ کاغذی دارد .

منبع : کالا فرش