تفاوت فرش آکریلیک با فرش پلی استر چیست ؟

برای تهیه و یا خرید فرش های ماشینی حتما به فروشگاه های فرش مراجعه کرده اید . و در هنگام خرید با اصلاح هیت ست و پلی استر رو به رو شده اید . و یا شاید قبل از خرید فرش ماشینی درباره آن ها تحقیق کرده اید و به این موضوع پی برده اید که فرش های که در آن ها از الیاف اکریلیک هیت ست استفاده شده است بهتر و با کیفیت تر می باشند .

الیاف اکریلیک به چه الیافی گفته می شود ؟
در این قسمت می خواهیم مطالبی را درباره الیاف اکریلیک به صورت تخصصی بیان کنیم . الیاف اکریلیک جزو الیاف های مصنوعی می باشد . که آن را از مواد نفتی تهیه می کنند . برای ساخت این نوع الیاف همچنین از پلیمر پلی اکریلونیتریل استفاده می کنند که دارای میانگین مولوکولی 1900 مونومر است . الیاف اکریلیک سبک می باشد و به الیاف پشمی که جزو الیاف طبیعی است شبیه می باشد . الیاف اکریلیک گرم نیز می باشد و بسیار مناسب برای بافت فرش است .
اگر این نوع الیاف را بر روی پایه کوتاه دستگاه ریسندگی ببافند خاصیتی شبه به پنبه پیدا می کند . برای تولید الیاف اکریلیک چندین روش وجود دارد . 1- روش رنگی و یا رنگدانه ای . 2- روش کتان شسته نشده و یا اکرو 3- تولید به صورت سفید خام و رنگ نشده .
ازالیاف اکریلیک علاوه بر فرش در تولید ژاکت ، چادر ، دستکش ، روسری ، جوراب و پارچه های تزیینی استفاده می کنند . الیاف اکریلیک از خصوصیات مفید بسیار زیادی برخوردار  می باشد . و نسبت به الیاف های طبیعی دارای قیمت مناسب تری می باشد .
این نوع الیاف ضد حساسیت می باشد و در برابر شستشو بسیار مقاوم است و همچنین رنگ پذیری بالایی دارد . اکریلیک در برابر مواد شیمیایی ، بید ، تابش نور خورشید ، روغن و چربی نیز مقاوم می باشد . یکی از مشکالاتی که در این الیاف وجود دارد و موجب نارضایتی مشتریان می شود پرزدار بودن آن ها می باشد که این مشکل نیز با فرآیند هیت ست تا حد زیادی بر طرف شده است .

الیاف پلی استر به چه الیافی گفته می شود ؟
الیاف پلی استر در سال 1928 برای اولین بار توسط آقای کارو ترز تولید شد . از ویژگی های بارز آن ها در همان سال های اولیه می توان به مقاوت بالایش در برابر رطوبت و حرارت اشاره کرد . بعد از سال 1928 درباره این الیاف تحقیقات زیادی انجام گرفت . تا بتوانند این نوع از الیاف را بهبود ببخشند و این کار تاثیر بسیار زیادی در بهبود آن ها داشت . 
ویژگی ها و خواص پلی استر عبارتند از : براقیت یا LUSTER ، عدم پرز دهی ، ثبات شست و شوی بالا ، ثبات سایشی بالا ، عدم حساسیت زایی ، نرمی و لطافت ، مقاومت بالای حرارتی و گرمایی ، ثبات نوری بالا ، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی ، عدم رشد باکتری و قارچ . از الیاف پلی استر نیز علاوه بر فرش در منسوجات نساجی ، پوشاک و غیره استفاده می شود .

تفاوت فرش اکریلیک با پلی استر
بهترین الیاف موجود در بازار برای فرش های ماشینی الیاف اکریلیک هیت ست شده می باشد . و علت این برتری ویژگی های می باشد که سایر الیاف های مورد استفاده در فرش های ماشینی دارای این ویژگی ها نیستند . و همچنین معایبی که سایر الیاف ها ممکن است در دراز مدت به آن ها بتلا شوند را ندارد . برای این که بتوانید یک فرش 100 در صد اکریلیک را بشناسید  . باید به نکاتی دقت کنید که عبارتند از :
•    فرش های اکریلیک نسبت به فرش های پلی استر و سایر فرش های ماشینی دارای طول عمر  و دوام بالا تری می باشد .
•    در مقایسه با فرش های پلی استر در زمان شستشو و یا استفاده زیادی دچار آب رفتگی ناچیزی می شود . و تغییراتی که بر اثر پا خوردگی در فرش ها ایجا می شود در این نوع بسیار کم است . در صورتی که این تغییرات در فرش های پلی استر دارای مقدار قابل توجهی می باشد . به صورتی که بعد از استفاده از آن ها در مدت زمان طولانی می توانید کج و یا کوتاه شدن آن ها را به چشم ببینید .
•    فرش های که در آن ها از الیاف اکریلیک استفاده شده است در هنگام شستشو ، نور آفتاب ، حرارت بالا دچار تغییر رنگ نمی شوند . اما در فرش های که از الیاف پلی استر در آن ها استفاده شده است چنین نمی باشد . الیاف اکریلیک می تواند حرارت بالا را به مدت پنج دقیقه تحمل کند و دچار سوختگی و تغییر رنگ  نشود . برای مثال می تواند گرمای یک اتو و یا یک قابلمه داغ را به مدت پنج دقیقه تحمل کند .اما اگر این کار را بر روی فرش های پلی استر انجام دهید فرش شما دچار سوختگی خواهد شد .
•    فرش های اکریلیک با گذشت زمان دچار سایش و یا پاخوردگی نمی شوند . اما فرش های پلی استر در گذر زمان دچار چنین مشکی می شوند .
•    برای مقایسه فرش اکریلیک با فرش پلی استر از نظر زیبایی می توان گفت که فرش های اکریلیک از چنان زیبایی بر خوردارن که قابل مقایسه با سایر فرش ها نمی باشند .
•    فرش های پلی استر بدون پرز دهی  می باشند اما فرش های اکرلیک دارای پرز دهی هستند که برای رفع این مشکل در آن ها از فرایند هیت ست بر روی آن ها استفاده می شود .
•    فرش های پلی استر دارای قیمت پایین تری نسبت فرش های اکریلیک می باشند .
•    فرش های پلی استر برای مکان های پر رفت آمد مناسب نمی باشند .
•    فرش های اکرلیک ضد حساسیت می باشند و شما می توانید از آن ها در اتاق کودکان استفاده کنید .
•    در هنگام دست کشیدن بر روی فرش های اکریلیک نخ های خاب به صورت دانه دانه از زیر دست تان عبور می کند .

منبع : کالا فرش