تفاوت فرش فانتزی و گلیم فرش

تفاوت های فرش فریز و گلیم فرش در صنعت فرش ، فرش های مختلفی چه از نظر ظاهر و چه از نظر کیفیت بافت می شوند که از بین آن ها می توان به فرش فریز و گلیم فرش اشاره کرد‌. فرش فریز جز فرش های فانتزی به شمار میرود. از خصوصیات فرش فریز می توان به دوام و کیفیت بالای آن نسبت به گلیم فرش اشاره کرد. فرش فریز از سطحی نرم با نخ های بلند و تابیدگی زیاد برخوردار است اما گلیم فرش ها برخلاف فرش فریز دارای سطحی صاف و براق با پرزهای بسیار کوتاه هستند.

 

فرش فریز از نخ های بلندتری نسبت به گلیم فرش برخوردارست و بیشتر در مکان ها و اتاق هایی همچون اتاق کودک که چیدمان فانتزی دارند کاربرد بهتر و بیشتری دارد‌. گلیم فرش ها بیشتر در فضاهای رسمی و سنتی کاربرد دارند و به زیبایی محیط می افزایند. فرش فریز بخاطر حالت ارتجاعی که در نخ های آن وجود دارد برای محیط های اداری نیز کاربرد بهتری نسبت به گلیم فرش دارد.

 

در فرش فریز بخاطر طول متفاوت نخ ها و تابیدگی آن ها جای پا و سایه کم است. بخاطر تابیدگی که در فرش فریز وجود دارد فرش های فریز به نظافت بیشتری نسبت به گلیم فرش ها نیاز دارند و باید حداقل یکبار در سال بطور کامل با بخار شسته شوند‌. جای پا و سایه بر روی گلیم فرش ها بسیار کم و یا میتوان گفت در گلیم فرش بخاطر پرزهای کوتاهی که نسبت به تمامی فرش ها از جمله فرش فریز دارد اصلا رد پا و یا سایه ای نمی ماند.
عواملی که به فریز و گلیم فرش متال آسیب می رساند:
برای محافظت هرچه بیشتر از این فرش ها نباید با کفش روی فرش فریز و گلیم فرش قدم زد زیرا نفوذ گل و آلودگی باعث پوسیدگی هرچه بیشتر فرش فریز و گلیم فرش می گردد. چگونگی بسته بندی فرش فریز و گلیم فرش در هنگام جابجایی نقش بسزایی در طول عمر هر دو فرش ایفا می کند. رطوبت مهمترین عامل رشد قارچ ها و کپک ها بر روی تارو پود فرش فریز و گلیم فرش هستند که جز خطرناک ترین عوامل در تخریب فرش فریز و گلیم فرش به شمار می رود.

 

که البته پشم و ابریشم و پنبه در برابر رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند. حشرات موذی نیز گاها باعث از بین رفتن فرش فریز و گلیم فرش می شوند که از بین آن ها می توان به بید که بیشتر در فضاها و محیط های گرم و بسته رشد می کند اشاره کرد که از مهمترین این حشرات به شمار می اید. قرار گرفتن هردو فرش (فرش فریز و گلیم فرش) در نور مستقیم خورشید باعث از بین رفتن مقاوت اولیه فرش ها و پوسیدگی تار های آن ها می شود و فرش هارا از بین می برد.

منبع : کالا فرش