جدیدترین سبک‌های تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن در منزل 1

تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن در منزل برای کسانی که به هر دوی این دکوراسیون‌ها علاقه دارند مورد بحث و پیگیری است. تلفیق این دو شاید در نگاه اول بسیار بعید به نظر برسد، اما غیرممکن نیست. برای طراحی دکوراسیون تلفیقی باید ابتدا المان‌های هر دو سبک را پیدا کرد و به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

آشنایی با اصطلاح مدرن و سنتی

قبل از هر چیز بهتر است به مفهوم این دو واژه بپردازیم:

دکوراسیون مدرن

مدرن، واژه‌ای است که مفاهیم زیادی را در برمی‌گیرد؛ اما در حالت کلی، در سبک مدرن از جدیدترین لوازم برای چیدمان استفاده می‌شود که در هماهنگی کامل با هم قرار دارد. نور و فضای باز در این سبک اهمیت بالایی دارد (در حالی که در معماری گذشته ما خانه‌ها  به صورت بخش‌های دنج و دور از دید، طراحی می‌شد). این سبک شامل مینیمالیستی نیز هست. در سبک مینیمالیستی، همه چیز ساده است و از کمترین تعداد رنگ و طرح استفاده می‌شود.

دکوراسیون سنتی ایرانی

توجه به اصول و قواعد رنگ شناسی، در کنار رعایت فاصله‌ها و محاسبات ریاضی و هم چنین به کارگیری لوازم کاربردی در جای معین خود، از مهم‌ترین شاخصه‌های این سبک است. در طراحی داخلی از نقش‌ها و طرح‌های منظم در ساختار خانه استفاده می‌شود. برای مثال گچ بری‌ها و آینه کاری‌های‌ که تلفیق هنر و ریاضی است.

 

دکوراسیون سنتی و مدرن

 

دکوراسیون سنتی یا مدرن

برخی افراد دکوراسیون مدرن را ترجیح می‌دهند؛ چرا که فکر می‌کنند دکوراسیون سنتی نمی‌تواند به فضای خانه شور و هیجان بیاورد. در مقابل افرادی هستند که سبک مدرنیته را باعث تولید احساس روزمرگی و افسردگی می دانند. بنابراین ترجیح می‌دهند از سبک سنتی پر نقش و طرح برای چیدمان منزل خود استفاده کنند تا روحیه‌ای بشاش داشته باشد. البته کسانی هم هستند که ترکیب این دو سبک را می‌پسندند. جالب اینجاست که اگر تلفیق این دو سبک در کنار هم به درستی صورت بگیرد، چیدمان شیک و چشم‌نوازی ایجاد خواهد شد.

مثال‌هایی برای تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن

  • در کنار میزهای مربع شکل مدرن از مبلمان چوبی کلاسیک استفاده کنید یا برعکس.
  • مبل کلاسیک با کوسن‌های رنگ متضاد
  • پرده با ترکیب پارچه‌های گلدار و پارچه های ساده و مات مدرن
  • وجود یک میز براق در کنار مبلمانی مات است.

راه‌هایی برای تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن

دکوراسیون امروز منازل ایرانی تا حدی به صورت تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن است. ابتدا اکثر خانه ها به صورت سنتی ساخته و چیدمان می‌شوند؛ سپس بعد از چند سال، نیاز به تغییر سبک به مدرن، احساس شده و دکوراسیونی مدرن در منزل چیده می‌شود. دکوراسیون تلفیقی که این گونه شکل می‌گیرد، چندان اصولی نیست. در ادامه راه‌هایی برای تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن معرفی می کنیم.

به رنگ‌ها توجه کنید

در تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن اولین بحثی که مطرح می‌شود، موضوع رنگ‌هاست. دکوراسیون سنتی رنگ‌های گرمی دارد که در تمام المان‌ها از جمله فرش، رعایت می‌شود. رنگ‌هایی مانند قرمز، قهوه‌ای، کرمی در این دکوراسیون خودنمایی می‌کنند. انتخاب فرش دستباف با رنگ‌های گرم یا یک گلیم، برای بخشی از خانه، پیشنهاد ما به شما است.

بخش جداگانه برای تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن اختصاص دهید

می‌توانید قسمتی از خانه را به صورت جداگانه به تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن اختصاص دهید. مثلا بخشی از خانه را بدون مبل چیده و در آن المان‌های سنتی مانند متکا و فرش دستباف چیدمان کنید. حتی می‌توانید از تخت سنتی که روی آن متکا قرار داده‌اید، استفاده کنید. این فضا را می‌توانید با ظروف مسی تزیین کنید.

دو عنصر شیشه‌های رنگی مخصوص درهای اُرسی و همچنین کاشی‌کاری آبی و سبز به صورت تابلو یا آبنما  مخصوص دکوراسیون سنتی است که می‌توانید در این فضا به کار ببرید. پرده‌های توری نیز حالت سنتی به فضا می‌بخشد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

پیشنهاداتی برای تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن

در ادامه چند مدل از تلفیق دکوراسیون سنتی و مدرن با المان‌های مختلف را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پیشنهاد اول

یک دست مبلمان راحتی سفید با کوسن‌های رنگی را در قسمتی از فضای خانه بچینید. یک فرش سنتی قرمز رنگ را جلوی مبل پهن کنید. به این صورت یک فضای مدرن و سنتی زیبایی پدید می‌آید که جلوه فرش سنتی را دوچندان می‌کند. استفاده از لوستر، قاب عکس‌های بزرگ تجملاتی طلا کوب و نقره کوب شده، نیز می‌تواند کامل کننده این بخش باشد.

ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن

پیشنهاد دوم

با ترکیب سه رنگ قرمز لاکی، فیروزه‌ای و سفید و با کنار هم قرار دادن وسایلی با این ترکیب رنگ، می‌توانید دکوراسیونی مدرن- سنتی ایجاد کنید. برای مثال مبلی به رنگ فیروزه‌ای و میزی به رنگ سفید و قالیچه‌ای لاکی را انتخاب کنید و برای کامل شدن فضا از گیاهان طبیعی و قاب‌های رنگی و آینه چوبی هم می‌توانید استفاده کنید. چیدمان سنتی با رنگ‌های فیروزه‌ای، سبز و قرمز لاکی کار بسیار ساده‌ای است که توجه همه را به خود جلب می‌کند.

منبع :

https://address.ir