درباره آهار فرش ماشینی

در اواخر فرآیند تولید فرش ماشینی به مرحله ای می رسیم که آهار نام دارد و حالا می خواهیم کمی در مورد آهار و روند آن بدانیم . در این بخش برای استقامت بیشتر نخ خاب قالی در پشت آن از موادی مثل چسب و رزین که جزء مواد آلی هستند استفاده می شود . برای این کار مواد اولیه و دستگاه های مخصوصی وجود دارد که عملیات آهار در فرش را بخوبی انجام میدهد که در ادامه به آن می پردازیم .

 

1- آهار فرش ماشینی

به تلفیق نشاسته با چسب های گیاهی گوناگون و صمغها و یا مخلوط نشاسته و رزین های صنعتی متنوع که در صنعت نساجی بری بالا بردن مقاومت منسوج مورد نظر که می تواند پارچه و یا فرش ماشینی باشد استفاده می شود آهار می گویند که دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد . همان طور که از اسمشان پیداست آهار طبیعی از جمله مواد طبیعی مثل نشاسته ، ترکیبات نشاسته و ترکیبات سلولزی است و آهار مصنوعی هم از موادی مثل پلی اکریلات های متنوع ، اقسام متنوع پلی وینیل الکل ها و انواع کوپلیمراستاپرین تولید می شود .

 

2- هدف از آهار فرش

علاوه بر جنس الیاف و فرآیند تولید فرش ماشینی که در مقاومت فرش بسیار موثر است ولی باز هم امکان پاره شدن و فرسایش آن وجود دارد که با آهار کردن آن می توان درصد آن را تا حد زیادی پایین آورد . همچنین برای جلوگیری از پراکندگی پرزهای سطح فرش سعی می کنند با آهار کردن آن را بخوابانند .

 

3- انواع ماشین های آهار

به طور کلی در قسمت آهارزنی دو نوع سیستم وجود دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آنها میپردازیم :

 

3-1- سیستم ماشین آهار با حرارت مستقیم

مشعل هایی بر روی این نوع ماشین به کار رفته است که به صورت مستقیم حرارت تولید می کنند .

 

3-2- سیستم ماشین آهار با حرارت غیر مستقیم

اخیرا اکثر کارخانه ها ماشین های آهار با حرارت غیر مستقیم را جایگزین دستگاه های با حرارت مستقیم کرده اند که به صورت بخار و بدون مشعل مستقیم کار می کند .

 

4- فرآیند اجرای آهارزنی

در این بخش غلتک آهار داخل یک تشتک همواره در حال چرخیدن است که فرش بعد از این که از دستگاه تولید خارج شد وارد این قسمت شده و از روی این غلتک عبور می کند و در همین حین چسب می خورد که مستقیما به قسمت خشک کن فرستاده می شود ، در این مرحله با حرارتی بین 80 تا 120 درجه خشک می شود . در بخش بعدی سیلندری با بخار گرم شده پذیرای فرش خشک شده است که آن را اتو کرده و باعث نرم شدن پشت آن می شود . کار قالی در این قسمت تمام می شود و برای پرداخت دوم فرستاده می شود .

 

5- ترکیبات اصلی در تولید چسب آهار

نشاسته - رزین پلی ونیل استات - آنتی باکتری - پلاستور سایزر - پلی ونیل الکل

 

فرمول ثابتی برای ساخت چسب آهار وجود ندارد و بسته به نوع ماشین آهار و نوع فرشهایی که آهار می شود متفاوت است ولی به طور کلی چسبی خوب است که از انواع رزین خالص که مواد افزودنی هم نداشته باشد ساخته شده است .

منبع : کالافرش