از بین بردن پرز فرش

فرش ماشینی و فرش دستباف در اوایل خرید پرز دهی می کنند که همین عامل باعث کلافه شدن خانوم های خانه و از همه مهم تر باعث بیماری های تنفسی و حساسیت می شود . برای علت پرز دهی فرش و رفع پرز دهی فرش مطالب زیر را دنبال کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

دلیل پرز دهی فرش چیست

در صنعت بافت فرش ماشینی آن چیزی که خاب فرش را نگه می دارد آهار نام دارد. در فرایند آهار زنی فرش ممکن است بعضی از الیاف از سطح خاب بالاتر باشند به همین دلیل آهار فرش نمی تواند این نخ ها را به خود متصل کندو در نتیجه این پرز ها و نخ ها در لا به لای فرش باقی می مانند و به وسیله راه رفتن بر روی فرش از داخل آن به بیرون می آیند و داخل هوا پراکنده می شوند. البته این مشکل به طور کامل حل نمی شود زیرا در اثر پا خوردن ، فرش ساییده می شود و پرز ها از فرش جدا شده و پراکنده می شوند اما در ادامه برای رفع پرز اولیه فرش توضیحاتی داده شده است.

 

eliminate-carpet-feathers.jpg

 

راهای از بین بردن پرز فرش

 

موثر ترین کار برای از بین بردن پرز فرش جارو کشیدن سطح فرش می باشد. برای این کار از جارو های قدیمی ( جارو شمالی ، جارو چوبی ) استفاده نمایید. با جارو جارو کشیدن فرش پرز ها را به یک سمت هدایت و در آخر انها را با دست جمع کنید. برای انجام این کار بهتر است جارو را مرطوب کنیم زیرا این کار باعث می شود پرز ها بیشتر جذب جارو بشوند و راحت تر از داخل فرش به بیرون کشیده شوند. توجه داشته باشید که جارو های سنتی محکم تر هستند و اصلا آسیبی به فرش نمی رسانند. بعد از انجام این کار شاهد از بین رفتن مقدار زیادی پرز فرش خواهید بود.

 

معمولا فراد از سیم یا فرچه های فلزی یا فرچه پلاستیکی برای از بین بردن پرز فرش استفاده می کنند اما این روش اصلا کار درستی نیست زیرا سیم های فلزی به بافت فرش آسیب جدی می زنند و فرچه های پلاستیکی نیز باعث می شوند نخ های فرش باز شده و پرز بیشتری تولید شود پس در نتیجه بترین کار برای از بین بردن پرز فرش نو جارو کشیدن آن می باشد.

 

 

 

فرش ماشینی بدون پرز چه فرشی است

 

شاید عبارت فرش ماشینی ضد حساسیت یا فرش ماشینی بدون پرزدهی به گوشتان خورده باشد و شاید دوست داشته باشید که بدانید فرش های بدون پرز چه نوع فرش هایی هستند : اکریلیک ، از الیافی است که دارای پرز زیادی می باشد اما امروزه با تکنولوژی های جدید با فرایندی به اسم هیت ست بافت درونی این الیاف به وسیله روش هایی تثبیت کرده و از پرز دهی آن جلو گیری می کنند که امروزه فرش های آکریلیکی به فرش بدون پرز یا فرش ضد حساسیت معروف هستند. امروزه 90 درصد فرش های ماشینی تولید شده در بازار از جنس اکریلیک هیت ست می باشند و بالاترین درجه کیفی فرش به این نوع فرش جنس اکریلیک هستند تعلق گرفته است. ناگفته نماند که این فرش ها فقط در اوایل خرید به مقدار بسیار کمی پرز دهی دارند که با روش گفته شده حل می شود.

منبع : فرش هانی