دلیل پیشرفت فرش ماشینی کاشان

امروزه چند شهر در ایران هستند که تولیدات اصلی فرش ماشینی را انجام می دهند و قبضه بازار فرش ماشینی را با داشتن تکنولوژی روز دنیا به دست گرفتند این چند شهر عبارتند از کاشان ، مشهد ، یزد ، اصفهان ، دلیجان .
اینکه نام کاشان در ابتدای این فهرست قرار می گیرد به دلیل قدمت تولید فرش و تعدد وجود کارخانجات فرش در این شهر نسبت به دیگر شهر های ایران می باشد بعضی از این کارخانجات  نه تنها در ایران بلکه در دنیا شهره جهانی دارند و بعضی در حد کارگاه های کوچک تولید فرش می باشند . در واقع اولین فرش ماشینی در کارخانجات  فرش کاشان راه اندازی شد و با الیاف مصنوعی براق  و سبک وزن وارد بازار شد . به هر حال نام کاشان با نام فرش آمیخته شده است .

امروزه با توجه به پیشرفت اینترنت و شبکه های اجتماعی  مثل اینستاگرام و تلگرام که عموم مردم از آن استفاده میکنند ، سلایق مردم به صورت مداوم به روز می شود . دیگر مانند گذشته نیست که از روی پوشش مردم یا از روی سبک زندگی آنها پی به اصالت آنها یا مکان زندگی آنها پی ببریم. (مگر مناطقی استثنا که در مقایسه با کل ایران قابل چشم پوشی است) در واقع با جهانی شدن اینترنت بحث فاصله مکانی دیگر معنایی ندارد وقتی اینگونه مردم به هم نزدیک شده اند و با همدیگر تعامل و ارتباط دارند خواه ناخواه سلایق مناطق مختلف به همدیگر نزدیک می شود و این گزینه در مورد فرش مستثنی نیست . در در هر برهه زمانی یک تعداد طرح و نقشه در صدر انتخاب مردم قرار می گیرد و بعد از یک مدت کوتاه از دور خارج می شود به خاطر همین صاحبان کارخانجات مدام در صدد شناسایی سلایق مردم و به روز کردن محصولات تولیدی فرش خود هستند .
وقتی سری به فروشگاه اینترنتی فرش کاشان می اندازیم می بینیم که اکثرا فرش هایی به صورت 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه و 1200 شانه دارند و طرح ها و نقشه های فرش بسیار متعدد که نیاز همه افراد حتی مشکل پسندان در زمینه فرش را برطرف می کند و از لحاظ سایز فرش هم در این فروشگاه ها محدودیتی وجود ندارد . در واقع رقابت شدید بین تولید کنندگان این صنف وجود دارد و سعی می کنند در این مسابقه طرح و نقشه و سایز و تراکم از یکدیگر عقب نمانند وطرح و نقشه های کارخانجات  مختلف تقریبا یکسان است و گاها با کپی کردن نقشه ها  و طرح ها گوی سبقت را از رقیب خود می ربایند . و کسی در این مسابقه برنده خواهد بود که فرش را با قیمت مناسب تر و کیفیت مواد اولیه خوب تر با ضمانت به مشتری تحویل دهد و بازاریابی اینترنتی قوی تری داشته باشند .
پس می توان گفت یکی از دلیل های معروف شدن فرش ماشینی کاشان این است که تولیدکنندگان ، به مبادلات الکترونیکی فرش روی آوردند و خودشان را با پیشرفت تکنولوژی تطبیق می دهند . 
منبع : کالافرش