راهنمای ترکیب فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن

اضافه کردن یک فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن می تواند ظاهر فضای داخلی را به کل تغییر دهد. فرش های ایرانی به نظر می رسند در فضاهایی که رنگ های ساده یا نرم از جمله خاکستری روشن، بژ، سفید یا آبی در آن غالب هستند، به تقویت زیبایی فضا کمک می کنند.

در حالی که انواع مختلفی از فرش های ایرانی برای انتخاب وجود دارند، اما برای چیدمان دکوراسیون خانه باید برخی از قوانین مهم در مورد اندازه و قرارگیری فرش را در خاطر ثبت کنید. پس بهتر است سلیقه خود را در این امر به کار بگیرید و با نکاتی که ما در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم، می توانید دکوراسیون منزل خود را زینت بخشید؛ با وبلاگ آدرس همراه باشید.

فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن

فرش ایرانی در دکوراسیون مدرن

فرش ها جزئی از عناصر بسیار مهم در دکوراسیون هر خانه ایرانی به ویژه برای فضای نشیمن و پذیرایی هستند، زیرا ما فرش ها را به عنوان جزییات تزئینی در نظر می گیریم که باید بخشی از ظرافت و زیبایی فضا باشند. برای اینکه هم بتوان مدرن بودن دکوراسیون خانه را حفظ کرد و هم سبکی زیبا به آن دمید، لازم است موارد زیر را یک به یک در خاطر ثبت کنید:

  1. برای تعیین اندازه فرش، عرض و طول فضای خود را اندازه گیری کرده وی به اندازه ۱ تا ۲ متر بگذارید از گوشه ها فضا خالی باشد و فرش تمام کف را نپوشاند. استفاده از فرشی که بین ۱ تا ۲ متر کوچک‌تر از مساحت اتاق شما باشد، باعث می شود فضای شما احساس بازتر و متعادل تر را منتقل کند.
  2. در انتخاب نوع و طرح فرش نیز دقت کنید. فرش های ایرانی دستبافت یقیناً هم از نظر کیفیت و هم زیبایی نسبت به فرش های ماشینی در اولویت قرار دارند. در مورد طرح نیز باید بگوییم هر شهر ایران طرح و الگوی خاص خود را دارند، ولی اگر فرش را روی زمین می اندازید، به طرح های پیچیده فکر کنید و یا اگر فرش را بر روی دیوار آویزان می کنید، طرح فرش را ساده انتخاب کنید.
  3. اگر قصد استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ کردن دیوار را دارید، فرش خود را متضاد از آن انتخاب کنید. برای مثال، اگر فرش دارای طرح های پیچیده است، کاغذ دیواری یا رنگ دیوار را به رنگ ساده و بدون طرح انتخاب کنید. اگر هم رنگ فرش قرمز است، بهتر است رنگ دیوار آبی روشن، کرمی و یا هر رنگ متضاد یا خنثی دیگری باشد.
  4. برای داشتن دکوراسیون مدرن، می توانید از فرش های الیاف طبیعی که در نوع خود مقاوم ترین فرش ها هستند استفاده کنید. در کنار کیفیت بسیار بالای این فرش ها، طرح رویی آن‌ها شیک و لوکس است که به تقویت زیبایی طراحی داخلی کمک می کند.
  5. یک نکته مهم در ترکیب فرش ایرانی با دکوراسیون مدرن انتخاب رنگ فرش است. برای فضاهای مینیمالی، بهتر است به دنبال رنگ های خنثی باشید، برای مثال رنگ کرمی، خاکستری، بژ، شیری، نقره ای، پلاتینی، کرومی و شنی از جمله این رنگ ها هستند. این رنگ ها دکوراسیون مدرن را تقویت می کنند.
  6. از فرش ها یا قالیچه های مستطیل شکل برای تزئین فضاهایی مانند حمام و آشپزخانه برای ایجاد یک حس بصری ویژه استفاده کنید. این مورد هم علاقه و هم حس نظم را به فضا می بخشد و باعث می شود دکوراسیون از حالت لخت بودن (خالی بودن) بیرون آید. به ویژه برای حمام و آشپزخانه های مدرن و مینیمالیستی، یک قالیچه قرمز می تواند به سرعت جل توجه کند.
  7. سعی کنید از یک فرش به عنوان دیوار آویز استفاده کنید! این یک راه عالی برای اضافه کردن زیبایی و گرمای بصری به دکوراسیون است. استفاده از قالیچه و آویز کردن آن در مسیر طولی نه تنها ارزش بالای یک فرش دستبافت را نشان می دهد، بلکه گاهی اوقات دیوارهای لخت و بی روح خانه را جانی تازه می بخشند.
  8. هنگام قرار دادن فرش در زیر میز ناهار خوری، اطمینان حاصل کنید که به اندازه حداکثر ۲ متر فضای اضافی برای بیرون زدن فرش از پایه صندلی ها وجود داشته باشد. این کار برای افزایش زیبایی و هارمونی به دکوراسیون استفاده می شود و این حس را تداعی می کند که همه چیز در یک نظم مشخص قرار دارند.

نحوه انداختن فرش در منزل

نحوه انداختن فرش در منزل

اتاق های مختلف هنگام تزئین با فرش های ایرانی به روش های مختلفی احتیاج دارند. مناطق نشیمن و ناهار خوری ممکن است نیاز به طرح های رسمی تر داشته باشند. همچنین در فضای نشیمن و پذیرایی به طرح داخلی خود نگاه کنید، اگر طرح داخلی مستطیلی بود، سعی کنید فرش را در راستای طولی اتاق بر روی زمین پهن کنید.

همیشه فرش باید زیر مبلمان خانه قرار گیرد، بین دو پایه جلویی و دو پایه عقبی! یعنی دو پایه عقبی باید بیرون از فرش باشند. اگر کف خانه شما سرامیکی یا پارکت است و فضایی بزرگی دارید، سعی کنید برای قسمت پذیرایی یک فرش، برای نشیمن و نهارخوری نیز فرش های مجزا استفاده کنید.

اتاق خواب ها کمتر رسمی هستند و برای فرش ها با طرح های جسورانه تر و طیف بیشتری از رنگ ها مناسب تر هستند. فرش های قبیله ای و قطعات روستایی این ویژگی ها را به خوبی نشان می دهند و اغلب برای اتاق های خواب عالی هستند. اتاق خواب بسته به سلیقه خود فرد قابل انعطاف تر است.

برخی از افراد یک فرش بزرگ را در زیر تختخواب انتخاب می کنند، در حالی که برخی فرش های پراکنده و متعدد را در اطراف تختخواب ترجیح می دهند. تن های رنگی گرم و در عین حال خنثی معمولاً به آرامش بیشتر کمک می کنند؛ اما مانند همه اتاق خواب ها، فقط یک قانون اساسی در هنگام تزئین با فرش های ایرانی صادق است و آن هم «سلیقه شخصی» است.

کلام آخر

پیدا کردن یک فرش ایرانی زیبا و ترکیب آن با دکوراسیون مدرن منزل می تواند زیبایی فضای داخلی را دوچندان کند. فرش های سنتی ایرانی در محیط های مدرن، هیجان و سرزندگی را می دمند. با خرید یک فرش ایرانی و قرار دادن آن در محیط داخل منزل، می توانید یک دکوراسیون سازگار با محیط زیست و پر از سبک های الهام بخش داشته باشد که مطابق با محیط انتخابی و روحیه مدرن فضای داخلی شما باشد. خب، حالا زمان آن است که تغییری چشمگیر در دکوراسیون خانه خود ایجاد کنید، پس نخست با انتخاب فرش شروع کنید.

 

منبع : https://address.ir