علت معروف شدن فرش ایرانی چیست؟1

اگر تا به حال به بازار فرش کاشان ، یزد ، اصفهان ، تبریز ، کرمان یا غیره سری زده باشید بدون شک از دیدن هنر فاخر هنرمندان کشورمان متعجب شده و ساعت ها زمان صرف دیدن زیبایی های طرح و رنگ های فرش نموده اید . تا به حال با خود فکر کرده اید که چطور ممکن است این همه زیبایی و رنگ و نگاره در یکی تخته فرش چنین زیبا کنار هم جای بگیرد و به آسانی وارد منازل ما شود . طرح هایی اصیل و سنتی یا مدرن که همواره در سراسر دنیا خوش درخشیده اند و روز به روز بر کیفیت و مطلوبیت آن ها اضافه می شود . طرح هایی که هر کدام نماد و قدرتی از تاریخ ، مذهب ، اعتقادات فرهنگی ، آب و هوا و غیره و هیچ نگاره ای را نمی توان یافت که معنا و مفهومی خاص در بر نداشته باشد .  همین امر کافی است تا بتوان ساعت ها در مورد زیبایی فرش ماشینی صحبت کرد . برند های مختلف فرش ایرانی درسراسر دنیا به عنوان هنری فاخر شناخته می شوند که در کنار ظاهری زیبا ، با دوام و با کیفیت هستند .

 

پیشینه فرش ایرانی

کارشناسان فرش و شواهد تاریخی نشان دهنده این موضوع مهم است که خاستگاه و محل پیدایش اولین فرش ها مربوط به آسیا و کشورهای ایران ، ترکمنستان و قفقازستان است . از همین رو این کشورها مهد و خاستگاه اولیه هنر قالیبافی دنیا شناخته شده اند . شواهد حاکی از ان است که  هنر فرشبافی و نساجی به زمان های دور حتی قبل از میلاد مسیح برمی گردد . در شعر شاعران و حماسه‌ سرایان قرن هفتم پیش از میلاد نشانه هایی از وجود فرش به چشم می خورد ، در اشعار چنین آمده که تختی برای پادشاه وجود داشته با فرشی سرشار از گلهای زیبا و رنگ های چشم نواز . این امر نشان دهنده ارزش والای فرش و قالی در زمان های دور بوده که فقط پادشاهان و اشراف زادگان توان استفاده از آن ها را داشته اند . همچنین با دقت در کلام سایر مورخان و شاعران و نویسندگان و راویان هم می توان یافت که ایرانیان عادتشان بوده که برای نشیمن از فرش های بسیار نرم و لطیف استفاده کنند و با آن حس راحتی و آرامش داشته باشند . در حال حاضر هم چنین است ، در منزل تمام ایرانیان از فرش و قالی به عنوان کفپوش استفاده می شود . در گذشته در کشورهایی مثل ترکیه ، اسپانیا ، ترکمنستان ، افغانستان ، قفقاز ، پاکستان ، هند ، مصر ، چین ، و حتی کشورهای رومانی و غیره صنعت فرش و هنر قالی‌ بافی رواج داشته است اما در هیچ کجای دنیا شهرت و محبوبیت فرش ، به اندازه فرش های ایرانی نبوده است .

 

محبوبیت فرش ایرانی به چه دلیل است؟

مجموعه عوامل باعث این محبوبیت و شهرت شده است اما به عنوان یکی از مهمترین دلایل اصلی می توان به این مهم اشاره نمود که فرش ها و بافته های ایرانی در جهان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و مشتری پسندی بیشتری دارد چراکه تولیدات ایرانی نسبت به فرش هایی که در سایر کشورها تولید تولید می شود تنوع بیشتری دارد ،  این تنوع در رنگ ، نقشه ، جنس الیاف ، شانه و تراکم ، ابعاد و اندازه ، کاربرد و کیفیت به چشم می خورد . برای مثال کشور ایران تنها کشوری است که شانه و تراکم های متفاوت تولید می کنند و تنها کشوری ست که توانسته است به تکنولوژی تولید فرش 1500 شانه دست یابد . کیفیت مواد و مصالح از زمان های گذشته و در بافت فرش های دستبافت تا کنون زبانزد خاص و عام بوده است و در تولید فرشهای ایرانی چه نوع ماشینی ، چه نوع دستبافت مرغوب ترین و بهترین الیاف با بهترین تکنولوژی های بکار گرفته شده است مانند تکنولوژی هیت ست که در کمتر جای دنیا به چشم می خورد .

طرح های سنتی و اصیل ایرانی از جمله ترنج ، طرح های افشان ، طرح شاه عباسی ، بوته جقه و غیره از جمله نقوشی است که در بین مشتریان کشورهای اروپایی جایگاه بی نظیری به خود اختصاص داده است . هنر و ظرافت خاص به کار رفته در نقشه ها ، کاربرد رنگ ها زنده و طبیعی و متنوع در کنار یکدیگر که نه تنها تضادی با هم ندارند بلکه در عین تفاوت به خوبی با یکدیگر ست شده اند ، نگارهای جذاب پر معنا و مفهوم که نگاه کردن به آنها یاد آور تاریخ ، فرهنگ و اصالت ایران است همه و همه در کنار هم موجب گیرایی و جذب بیننده به خود می شود و چشم خریدار را نوازش می دهد . محبوبیت فرش ایران مدیون تمام ویژگی هایی ست که در طول تاریخ وجود داشته و همه در شهرت فرش ایرانی موثر عمل نموده اند تا در نهایت ، امروزه فرش ایرانی معروفیت و محبوبیت خاص خود را در بازارهای جهانی بدست آورده است .

منبع : کالافرش