عوامل مهم قیمت فرش ماشینی

عواملی که بر قیمت فرش ماشینی تاثیر می گذارد بسیار متفاوت هستند که باعث متغیر بودن قیمت فرش در صنعت فرش و بازار فرش ماشینی می شوند.
برخی از این عوامل عبارتند از:
سایز فرش ، نخ و الیاف به کار رفته در فرش ، تعداد شانه ، میزان تراکم ، تعداد رنگ ، کیفیت مواد اولیه ، نوع طرح ، آهار و نوع دستگاه و ماشینی که فرش با آن بافت می شود ؛ عواملی هستند که بر روی قیمت فرش تاثیر مستقیم و بسیار موثری دارند.
هرچه سایز فرش بزرگتر باشد قیمت آن بالاتر که صد البته فرش های سفارشی بخاطر اینکه جز سایزهای استاندارد نیستند و بصورت تک یا چند تایی برای شخص یا اشخاص خاص با رنگ و طرح خاص که ممکن است در پالت های رنگ کارخانه نباشد و مخصوص سفارش مشتری تهیه می شود از قیمت بالاتری نسبت به مابقی فرش ها برخوردارند که البته این تفاوت قیمت انقدر چشمگیر و ملموس نیست که شما مشتریان عزیز نتوانید طرح مورد نظر خود را سفارش دهید.
همانطور که میدانید هرچه سایز فرش کوچکتر شود قیمت آن نیز پایین می آید. عمدتا برای تعیین قیمت فرش ۶ متری میتوان از قیمت فرش ۱۲متری کمک گرفت بدین صورت که فرش ۶ متری تقریبا قیمتی برابر با نصف قیمت فرش ۱۲متری آن دارد.
قیمت فرش ۹ متری را نمیتوان با تناسبی دقیق با فرش ۱۲ متری تعیین کرد ; زیرا برای بافت فرش  ۹ متری ، 50 سانت برزنت به کنار فرش ۶ متری اضافه می شود که این موضوع خود بر تعیین قیمت فرش ۹ متری تاثیر دارد. توضیح دقیق تر این مسئله در متراژ عرض دستگاه بافنده فرش ماشینی هست ، معمولا عرض دستگاه فرش ماشینی 3 متر یا 4 متر هست و این یعنی برای ابعاد 2x3 از قسمت سه متری و برای ابعاد 3x4  از ابعاد 3 یا 4 متری فرش ماشینی بافت میشود بدون هیچ بافت کم یا اضافه ای. اما در ابعاد 9 متری داستان کمی متفاوت هست ابعاد 9 متری ، 2.5x3.5 هست که برای بافت از هر طرف نیم متر به صورت اضافه در طول فرش بافت می شود و این مبلغ اضافه تر را کارخانه تولیدکننده دریافت میکند و همچنین به قیمت فرش ماشینی نیز افزوده می شود.
هرچه تعداد شانه در فرش بالاتر باشد فرش زیبا تر ، جذابتر ، باظرافت تر و همچنین از قیمت بیشتری برخوردار است.
تعداد شانه های موجود در بازار فعلی صنعت فرش عبارتند از:
۳۵۰شانه ، ۴۴۰شانه ، ۵۰۰شانه ، ۷۰۰شانه ، ۱۰۰۰شانه و ۱۲۰۰شانه که قابل ذکر است تعداد شانه تاثیر مستقیمی بر کیفیت ، ماندگاری و طول عمر فرش ندارد.
هرچه فرش از تراکم بیشتری برخوردار باشد می توان گفت معمولا از کیفیت بیشتری نیز برخوردار است که میزان تراکم بر قیمت فرش تاثیر مستقیم دارد و هرچه تراکم فرش بیشتر قیمت نیز به تدریج بیشتر می شود و صد البته هرچه تراکم فرش بالا میرود وزن فرش و فشردگی فرش بیشتر می شود که این مسئله بر روی دوام و عمر تاثیر مثبتی می گذارد.
با توجه به رشد سریع تکنولوژی در صنعت فرش هرروزه شاهد بافت فرش هایی با تراکم و کیفیت بیشتر هستیم.
هرچه وزن فرش بیشتر می شود به تناسب آن قیمت فرش نیز بالاتر می رود.
انواع نخ در صنعت فرش عبارتند از:
نخ اکرلیک هیت ست شده ، نخ پلی استر ، نخ اکرلیک ، نخ bcf ، نخ فیلامنت
اگر بخواهیم در بین این نخ ها بی کیفیت ترین آن را معرفی کنیم باید گفت در صنعت فرش نخ bcf از کیفیت خیلی پایینی برخوردار است. سپس نخ پلی استر و بعد از آن نیز باید نخ اکریلیک را در رده ی سوم این رده بندی قرار دهیم. اما نخ اکرلیک هیت ست شده از کیفیت بسیار بالایی در بین مابقی نخ ها برخوردار است .هیت ست شده به معنای انجام فرایندی بر روی نخ است که باعث افزایش کیفیت نخ ، براق شدن نخ و کاهش پرز دهی نخ و در نتیجه کاهش پرز فرش می شود.
گاها در صنعت بافت فرش در برخی از کارخانه های بافت فرش از ترکیب چند نوع نخ برای بافت یک فرش استفاده میشود که به اینگونه فرش ها فرش های درصد دار می گویند. که قطعا از کیفیت و عمر پایین تری نسبت به فرش تمام نخ و صد درصد اکریلیک هیت ست برخوردار هستند.
این ها تاثیر عوامل فنی فرش در قیمت گذاری روی فرش ماشینی در بازار فرش بود اما فقط این ها تمام موارد نیست . عوامل دیگری مثل موقعیت جغرافیایی فروشگاه فرش در کشور ، تعداد واسطه هایی که از تولید فرش در کارخانه تا تحویل به مصرف کننده وجود دارند و قیمت نخ و افزایش یا کاهش دلار و ارز که در قیمت مواد اولیه و منسوجات وارداتی تاثیر مستقیم میگذارد
.

منبع : https://www.kalafarsh.com