نکات مهم در مورد بهترین الیاف فرش ماشینی

به دلیل ارزش و اهمیت بالای فرش های ماشینی خرید این کالا موضوع بسیار مهمی به شمار می رود . موارد زیادی در کیفیت و دوام فرش های ماشینی تاثیر گذار هستند . شاخصه هایی چون شانه و تراکم  فرش ، ماشین الات بافندگی فرش ، ابعاد فرش و از همه مهمتر نوع جنس نخ خاب فرش در کیفیت و دوام فرش موثر هستند . ظاهر فرش از مواردی است که در هنگام خرید فرش به چشم می اید . جنس نخ خاب قالی ماشینی می تواند کیفیت و اصل بودن فرش را تعیین کند .

 

نخ خاب ، نخ تار و نخ پود از الیاف هر فرش ماشینی درجه یک می باشند . بهترین نوع نخ تار فرش های ماشینی نخی است كه از الیاف پنبه باشد و بهترین جنس نخ پود از جنس كنف است. ترکیب نخ تار پنبه و پلی استر با نخ خاب اکریلیک بسیار مناسب بافت بهترین فرش های ماشینی است . نخ خاب همان نخی است که در سطح قالی وجود دارد و رابطه مستقیمی با سلامتی هر فرد دارد .
فرش های ماشینی با انواع الیاف نخ خاب از جنس های پلی استر و پلی پروپلین و اکریلیک بافته می شوند . فرش های ماشینی پلی پروپلین و پلی استر نسبت به دیگر محصولات فرش ماشینی رطوبت کمتری را به خود جذب کرده و به سختی شست وشو می شوند . قالی ماشینی با نخ خاب پلی استر دارای ثبات سایشی و نوری بالایی است و قیمت پایین تری نسبت به قالی های اکریلیک دارد . نخ های پلی استر بیشتردر فرش های ماشینی فانتزی به کار می روند . به این علت این فرش ها بسیار ارزان و زیبا می باشند .
فرش بافته شده با نخ اکریلیک شست و شوی راحتی دارد و برای فضاهای شلوغ و پرتردد خانه مناسب است . بهترین نخ موجود در فرش های ماشینی از جنس اکریلیک است . الیاف اکریلیک کمترین میزان پرزدهی را در میان الیاف فرش ماشینی داراست . قالی های ماشینی اکریلیک عمر بیشتری از فرش های پلی استر دارند .
بهترین الیاف فرش ماشینی که از جنس اکریلیک هستند باید در فرایند هیت ست قرار داده شوند تا ضد حساسیت و بدون پرزدهی شوند . عملیات هیت ست به فرش ماشینی کمک می کند تا ایجاد آلرژی و حساسیت ننماید .
فرش های ماشینی با الیاف درجه یک در دسته های فرش 500 شانه ، فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه ، فرش ماشینی 1200 شانه و اخیرا فرش ماشینی 1500 شانه تولید می شوند . بالا بودن تراکم طولی و عرضی در فرش ماشینی دستبافت گونه باعث شده است تا در ان ها از الیاف ظریف و مستحکم اکریلیک استفاده کنند .
معمولا فرش های اکریلیک هزار شانه به بالا از سری فرش های دستبافگونه بازار هستند که برای فرش پذیرایی بیشترین کاربرد را دارند . زیبایی فرش های دستبافگونه بسیار بالاتر از از فرش های تراکم پایین است .
قالی ماشینی اکریلیک شباهت زیادی به فرش های دستباف پشمی دارد و از وزن کمی برخوردار است . لطافت و نرمی در کنار رنگ روشن و شاد محصولات اکریلیک از مهمترین خواص این الیاف است .
در هنگام خرید فرش اصل ماشینی باید نوع نخ خاب ان توجه بسیار داشت . فرش های بافته شده با نخ نامرغوب در طولانی مدت تغییر حالت و سایز می دهند و این امر می تواند مشتری را مجبور به خرید مجدد نماید . قالی های درجه یک ماشینی بافته شده با بهترین نخ خاب در برابر حرارت های مستقیم و غیر مستقیم تغییر سایز نمیدهد و در ضمن دچارر هیچ گونه سوختگی در سطح نمی شود . قابلیت پاخور شدن های زیاد و برگشت پذیری بالا فرش ماشینی اکریلیک از بهترین مزایای این محصولات زیبا است . الیاف اکریلیک به هیچ عنوان بوی مواد نفتی و پلاستیکی نمی دهد و به مروز زمان سفت و کوبیده نمی شود .
ظرافت و نازکی الیاف اکریلیک در کنار جلوه زیبایی که بافت این نوع فرش ها به کار رفته است باعث میی شود که فرش اکریلیک در گذر زمان حالت خود را از دست نداده و زیبایی و ظرافت خود را در طولانی مدت حفظ نماید . الیاف اکریلیک قابل برگشت به چرخه طبیعت هستند و قابلیت تجزیه پذیری دارند .
قالی های ماشینی گل برجسته از فرش های زیبا و ظریف بازار هستند که با دو نوع الیاف با نام اکریلیک و هایبالک بافته می شوند . نخ های هایبالک در هنگام اهار ذوب شده و فروورفتگی هایی در سطح فرش ایجاد می کنند . این فرش های لوکس همانند دیگر قالی های ماشینی بدون پرزدهی هستند و تنوع طرح و رنگبندی زیادی دارند . پردازش هایی چون عملیات هیت ست بر روی این الیاف باعث افزایش طول عمر فرش گل برجسته و همچنین دوام فرش شده است .

منبع : کالا فرش