اطلاعاتی درمورد فرش ماشینی 1

 
فرش ماشینی نمونه ای مصنوعی از همان قالی است که بر خلاف قالی و فرش دستباف ، توسط ماشین آلات صنعتی فرش ،  در کارخانجات فرش ماشینی بافته می شود و تفاوت های بسیاری با فرش دستباف دارد . قیمت فرش ماشینی به دلایلی چون استفاده از الیاف مصنوعی و ارزان قیمت و سرعت در تولید بافت ، پایین تر از قیمت فرش دستباف است و از مزایای فرش ماشینی می توان به زیباتر بودن نقوش فرش ، ساده تر بودن اجزا و قیمت پایین فرش ماشینی نسبت به فرش دستبافت اشاره کرد . در این مقاله با اطلاعاتی در مورد فرش ماشینی و هر آنچه که در مورد فرش ماشینی باید دانست آشنا می شوید.
 
تاریخچه فرش ماشینی در ایران
تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در ایران نشان می دهد که این محصول قدمتی تقریبا 40 ساله دارد که در اوایل دهه 50 اولین فرش ماشینی در ایران توسط کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان و توسط دستگاه های بافندگی ژاکارد و با الیاف مصنوعی فرش ماشینی نسبتا کوتاه و سبک بافته شد و رفته رفته به بازار فرش عرضه شد . همزمان با تولید اولین فرش در ایران ، عده ای از تجار دست به کار شدند و فرش های ماشینی با همان مشخصات و تا حدی مرغوب تر از فرش های بلژیکی وارد بازار فرش ایران کردند و سلیقه ایرانی را با فرش ماشینی آشنا کردند . با استقبال مطلوبی که مردم از فرش ماشینی کردند افرادی در این زمینه مشغول به کار شدند و صاحبان گروه صنعتی بهشهر که از سرمایه گذاران معروف کشور بودند اقدام به تاسیس شرکت صنایع فرش کاشان کردند که این شرکت در زمینه های تولید مواد و منسوجات فرش فعال بود و اولین محصولات خود را در سال 1353 به بازار فرش عرضه کرد . بعد از آن نیز شرکت های دیگری از جمله شرکت فرش شهباز ( فرش گیلان ) ، فرش مولن روژ یا نقش ایران و . . . تاسیس شد و با یکدیگر به رقابت پرداختند . در سال 1357 تعدادی از متخصصان صنعت نساجی و دست اندر کاران صنعت فرش ماشینی و همچنین تعدادی از کارخانه داران فرش که در زمینه بافندگی فعال بودند به فکر ایجاد مراکز جدید تولید فرش ماشینی افتادند و به تاسیس کارخانه هایی چون : فرش قالی سلیمان ، فرش مشهد ، فرش کاشان ، فرش باستان ، فرش ستاره کویر ، فرش مازندران و ... پرداختند و از همینجا سیر تحول فرش ماشینی در ایران آغاز شد و یکی پس از دیگری کارخانه های تولید فرش ماشینی پدیدار شدند و شروع به فعالیت کردند . به طوری که امروزه بیش از 1600 واحد کوچک و بزرک تولید فرش به وجود آمده است.
 
فرش های ماشینی امروزی 
امروزه مراکز زیادی در رابطه با تولید و عرضه فرش ماشینی به وجود آمده است که فرش های با کیفیت و مرغوبی را به بازار ارئه می دهند . فرش های ماشینی در گذشته نسبت به فرش های جدید و امروزی کیفیت چندان خوبی نداشتند و از دستگاه های بافندگی چون AL1 ، ALD61 ، TEXTIMA و الیاف پشمی بافته می شدند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه ها و الیاف جدیدی در زمینه تولید فرش به وجو آمده اند . فرش های ماشینی جدید از دستگاه هایی چون CRX ، CRT ، ASR ، VTR ، Shonherr که از بهترین و بروز ترین دستگاه های صنعت بافندگی هستند و از بهترین الیاف بافت فرش ماشینی ( صد در صد اکریلیک هیت ست ) بافته می شوند . این نوع از فرش ها دارای دوام و مقاومت بالایی هستند و طول عمر زیادی هم دارند و در تراکم و شانه های بالا تولید می شوند . از مهم ترین ویژگی های این فرش ها می توان به بدون پرز بودنشان اشاره کرد که به فرش های ضد حساسیت نیز معروف هستند و تنها در اوایل خرید پرزدهی دارند .
 
منبع : فرش هانی