پرسش های فرش ماشینی

یکی از مشکلات مردم هنگام خرید عدم آگاهی نسبت به کالایی است که می خواهند آن را بخرند . این یک مشکل ساده نیست و اگر درباره یکی از مهم ترین خرید های منزلتان یعنی خرید فرش ماشینی نکاتی را ندانید ممکن است خرید نادرستی داشته باشید . سوالات متدوال فرش ماشینی و مواردی که در انتخاب کردن قالی مورد نظرتان باید بدانید ، عنوان این مقاله است که شما در این مقاله چند اصطلاح در صنعت قالیبافی را یاد خواهید گرفت . همانطور که گفتیم خرید انواع قالی یکی از خرید های حساس و پرهزینه زندگی است که نباید در انتخاب آن اشتباه کنید چون بعدا اگر بخواهید آن را تعویض کنید دوباره باید هزینه زیادی بپردازید . پس این مقاله را با دقت کامل بخوانید تا بتوانید تمامی نکات درباره و مواردی که ممکن است از فرش ندانید را بدست آورید و در خریدهایتان از آن استفاده لازم را ببرید.

 

1- مقدمه ای بر پرسش های فرش ماشینی

همانطور که میدانید در زمان خرید فرش یکی از پرسش هایی که مطرح میشود تعداد شانه و تراکم است و بعد از آن جنس به کار رفته شده در قالی و الیاف آن مورد ارزایابی قرار داده میشود . حال پرسش این است که این موارد گفته شده برای تراکم و شانه چیست و چه جنس الیافی در فرش ماشینی مناسبتر می باشد که شما اقدام به خرید آن کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به تمامی این پرسش ها به شما پاسخ بدهیم.

 

1-1- از شانه یا تراکم عرضی فرش چه می دانید ؟

اصطلاحی که زیاد آن را ممکن است در خرید فرش بشنوید تعداد شانه یا تراکم عرضی یک قالی است . در حقیقت برای محاسبه تعداد شانه که به آن تراکم عرضی نیز گفته می شود در جهت عرض تعداد گره ها را در واحد طول محاسبه می کنند . یعنی برای مثال در یک متر از عرض تعداد گره ها مساوی با تعداد شانه خواهد بود و در 10 سانتی متر از عرض تعداد گره ها را در 10 ضرب می کنیم تا تعداد شانه یکی فرش ماشینی بدست بیاید . مثلا یک قالی دارای 1200 شانه است وقتی که در یک متر از عرض آن 1200 گره وجود داشته باشد یا اینکه در 10 سانتی متر از عرض آن 120 گره وجود داشته باشد .  بنابر این به تعداد گره های موجود در یک متر از عرض قالی ، شانه یا تراکم عرضی می گویند . تراکم عرضی فرش ماشینی از 250 شروع شده و تا 1200 شانه نیز ادامه دارد .

 

1-2- تراکم فرش یا تراکم طولی چیست ؟

دومین اصطلاحی که حتما با آن مواجه خواهید شد تراکم فرش است . تراکم یک قالی نیز همانند تراکم عرضی محاسبه می شود . در واقع برای محاسبه تراکم که به آن در اصطلاح تراکم طولی نیز گفته می شود تعداد گره یک قالی را در جهت طول و در واحد متر اندازه گیری می کنند . همانطور که گفتیم ممکن است واحد متر شما 1 متر یا 10 سانتی متر باشد . در این صورت تعداد گره ها در یک متر از طول را می توان تراکم طولی نامید . و اگر می خواهید در ده سانتی متر ان را محاسبه کنید باید تعداد گره بدست آمده را در 10 ضرب کنید . برای مثال اگر در یک متر از طول تعداد 2550 گره موجود باشد تراکم فرش 2550 خواهد بود . تراکم یکی فرش ماشینی از حدود 700 شروع شده و تا 3600 متغیر است .

 

1-3- نخ خاب فرش ماشینی چیست و چه نقشی دارد ؟

شاید این اصطلاح را بار ها شنیده باشید و از خودتان بپرسید منظور از نخ خاب یک قالی چیست . باید بگوییم که الیاف اصلی و نخ هایی که در سطح فرش وجود دارند و می توانید آن ها را با لمس کردن احساس کنید نخ خاب قالی می گویند . نخ خاب فرشهای ماشینی با دستباف آن متفاوت است . بدین صورت که الیاف به کار رفته در نوع دستبافت همگی طبیعی هستند ولی در نوع ماشینی الیاف همگی مصنوعی هستند . بهترین الیاف در فرش ماشینی الیاف آکریلیک هستند .

 

1-4- درباره نخ پود ؟

تار و پود را در زندگی روزمره زیاد شنیده اید . نخ پود یک فرش نخ یا الیافی است که از زیر و روی گره اصلی زده شده در قالی عبور می کنند تا استحکام و ثبات را تامین کنند . نوع نخ پود به کار رفته در فرشها عموما از پنبه است .

 

1-5- درباره نخ تار فرش ؟

نخ پود را خدمتتان عرض کردیم و باید گفت نخ تار نیز همان نقش کمکی در استحکام و ثبات را دارد . در واقع نخ تار در جهت بر عکس نخ پود زده می شود تا فرش مقاومت داشته باشد .

منبع : کالا فرش