تغییر و تحول نقشه فرش

در ابتدای تاریخ و با پیدایش قالی ، انسان ها برای حفاظت در برابر سرما و گرما از قالی استفاده می کردند اما با گذشت زمان کاربرد این نوع محصول نیز تغییر پیدا کرد . در اولین نمونه های موجود از نمد و پشم استفاده می کردند بدون طرح خاصی بافته می شد اما در ادامه و با گذشت زمان پس از پیدا کردن فرش پازیریک مشاهده شد که از گل ها و حیوانات خیالی و یا طرح انسان که عموما بر روی دیوارها و ظروف سفالین استفاده میشده در طرح های قالی به کار برده شده . به مرور این نقشه ها قوی تر شد و اشکال پیچیده تری به خود گرفت تا جایی که در حاضر می تواند با کامپیوتر نقشه های بسیار ریز و بسیار پیچیده را طراحی کند .

 

1- گسترش نقشه فرش ماشینی چگونه بود

برای تولید فرش ماشینی مراحل نقشه کشی ، بافت و پرداخت صورت می گیرد . ما در این مقاله به بررسی نقشه فرش ماشینی و یا دستبافت و نحوه تغییر آن در طول زمان می پردازیم . نقشه غیر از یک طرح بافته شده بر روی قالی نشانه تاریخ ، نوع زندگی و سرگذشت انسان هاست .

 

1-1- نقشه های دستی فرش

با گسترش محصولات فرش ماشینی ، کارگاه های آموزشی زیادی نیز در کنار آن شکل گرفت و به مرور رشته قالیبافی تاسیس شد و کلاس های نقشه کشی آن آغاز به کار کرد . و اولین نقشه ها به صورت دستی و سنتی انجام می شد . در مرحله نخست طرح اولیه بر روی کاغذ شطرنجی کشیده می شد و روی آن کاغذ ادامه مراحل تکمیل می شد و بسته به نوع قالی آن را رنگ آمیزی می کنند یا در برخی موارد مثل فرش تبریز ، قسمت های رنگی را با شماره مشخص می کنند و رنگ آن را بر روی کاغذ می نویسیم . حال باید ما سعی کنیم نقشه را برای فرد بافنده به صورتی در بیاوریم که قابل فهم باشد . بافنده باید با رنگ ها آشنایی داشته باشد و از طرفی طراح باید نقشه را به نحوی بکشد تا از ایجاد اشتباه برای بافنده جلوگیری نماید .

 

1-2- نقشه های کامپیوتری

اما در حال حاضر این نقشه های دستی منسوخ شده است و شاید در موارد قلیلی برای فرش دستبافت مورد استفاده قرار گیرد . در حال حاضر نقشه های کامپیوتری ، بسیاری متداول شده است در این نوع نقشه ها که با نرم افزارهای کامپیوتری کشیده می شود توسط دستگاه های نقشه خوان ، قابلیت خواندن دارد و بر اساس این دستگاه بافته می شود .

منبع : کالا فرش