اختلاف فرش و قالی در چیست

شاید برای برخی افراد این سؤال پیش آمده باشد که تفاوت فرش و قالی چیست؟ در این فرصت قصد داریم تا به توضیحی در مورد تفاوت فرشها و قالیها بپردازیم. هر نوع کف پوش و گستردنی از الیاف پنبه، پشم و یا ابریشم، فرش است. فرش به بیش از 50 دسته تقسیم می شوند، مانند: قالی، گلیم، زیلو، جاجیم و ... . پس فرش در معنایی بسیار کلی تر از قالی به کار می رود و مشمول قالی هم خواهد شد. برای مشخص شدن نوع فرش در آن را با پسوند بکار می برند. در ادامه به تمامی توضیحات درباره تفاوت فرش و قالی می پردازیم که می توانید آن را استفاده کنید .
 

1- تعریف قالی

قالی نوعی فرش است دارای تاروپود و پرز، بر دار مخصوصی بافته شده و محصولی چندبعدی ست که علاوه بر کف پوش و زیرانداز جنبه تزئینی هم دارد. پرزهای قالی دورتادور تارها گره خورده و قالی را به وجود آورده اند. قالی دستبافت با توجه به نخ خاب مورداستفاده به ۵ دسته: پشمی، تمام ابریشم، گل ابریشم، کف ابریشم و سوف تقسیم می شوند. درگذشته تمام قالی ها دستبافت بوده اند اما با پیشرفت تکنولوژی صنعت کاران کشور توانسته اند نوعی فرش شبیه به قالی دستبافت بانام قالی ماشینی تولید کنند. در یک تعریف کلی به فرش پرزدار که مساحت آن ها بیشتر از ۶ متر باشد، قالی و به کمتر از این ابعاد قالیچه گویند.

 

2- تفاوت قالی دستبافت و قالی ماشینی

همان طور که گفته شد در قدیم ، قالی به فرش دستبافت اطلاق می شده که دارای تاروپود و پرزهایی دورتادور آن است. در قالی دستبافت از الیاف و رنگ های طبیعی برای بافت استفاده می کنند و ریز بافی در آن ازجمله ویژگی های زینب بخش است. البته به دلیل بافته شدن با دست و خطاهای انسانی ممکن است دارای اندکی تفاوت در اندازه و ابعاد استاندار داشته باشند. از طرفی با پیشرفت دستگاه ها و ماشین آلات فرشبافی کیفیت فرش ماشینی روزبه روز در حال بهتر شدن است و فر شی در بازار وجود دارد که به علت تراکم و تعداد شانه بالا، باوجود بافته شدن توسط ماشین آن ها را به عنوان فرش دستبافت گونه می شناسند. هرچه تراکم قالی بیشتر باشد ظریف تر به نظر می رسد. اختلاف قیمت فرش ماشینی و دستبافت بسیار محسوس است و دقت و عدم خطا در قالی ماشینی بیشتر.

 

3- علت تفاوت قیمت انواع فرش

هرچه ابعاد قالی بزرگ تر باشد، به دلیل مصرف مواد اولیه بیشتر قیمت بالاتری خواهد داشت. کیفیت عوامل تولید هم نقش بسزایی در تعیین قیمت دارند به گونه ایی که هرچه الیاف و مواد بهتری در بافت استفاده شده باشد، فرش بادوام و باکیفیت تر و طبیعتاً گران تر خواهد بود. زمان بر و پیچیده بودن طرح و نقشه قالی و تنوع در رنگ هم موجب بالا رفتن قیمت خواهد شد.

منبع : کالا فرش