اولین ماشین فرش بافی در ایران

 

کلیه لوازمی که در فضای پیرامون ما قرار دارد دارای تاریخچه خاص خودشان هستند از این بین، قدمت فرش ماشینی نیز در کشور ایران به حدود 50 سال قبل باز می گردد. همان گونه که گفته شد نخستین فرش ماشینی در شهرستان کاشان و با ماشین های مخمل بافی ژاکارد بافته و به بازار ارائه شد. الیاف این گونه فرش ها بسیار براق بود و پرز آن ها معمولا کوتاه و کم وزن بود. در همان دوران بود که تجار، فرش هایی را دقیقا با همین مشخصات و حتی با کیفیتی بالاتر از کشورهایی همچون بلژیک وارد ایران کردند که با استقبال بسیار خوبی از طرف مردم قرار گرفتند.
 زمانی که صاحبان صنعت سلیقه و استقبال مردم را مشاهده کردند و به آن آگاهی پیدا کردند، تصمیم به سرمایه گذاری در زمینه تولید فرش ماشینی گرفتند. همین موضوع سبب شد تا نخستین کارخانه فرش ماشینی توسط خاندان لاجوردی و با نام شرکت صنایع کاشان (فرش راوند) تأسیس گردد و بدین صورت نخستین فرش ماشینی در سال 1353 تولید و به بازار ایران ارائه شد.

طرح های اولین فرش ماشینی

در ادامه مطلب باید عرض کنیم که نوع مدرن و جدید فرش هایی که وارد بازار شده بود با فرش های دستبافت تفاوت های زیادی داشتند، اما با گذشت زمان و بالا رفتن تراکم موفق شدند تا طرح های متنوع فرش دستباف گونه را تولید نمایند. بدین مفهوم که طرح های اولیه که روی این گونه فرش ها پیاده سازی می شدند ابتدایی و بسیار ساده بودند اما در حال حاضر باید بگوییم که توانسته اند با کمک دستگاه های بافنده خارجی و مدرن، فرش هایی با تعداد شانه مختلف از جمله فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه و 1200 شانه را تولید کنند. این گونه فرش ها به فرش دستبافت گونه نیز معروف هستند چرا که هر چه تراکم و تعداد شانه بیشتری را دارا باشند به همان میزان دارای ریز بافتی بیشتر خواهند بود و بدین جهت طرح های ریز فرش دستبافت آسان تر بر روی آن ها پیاده سازی می شود.

منبع : کالا فرش