تفاوت فرش آکریلیک با فرش ابریشم

امروزه فرش های زیادی هستند که مناسب با نوع نیاز افراد در مکان های مختلف از جنس و کیفیت متفاوتی هم برخوردارند . ما در این مقاله سعی داریم شما را با تفاوت فرش آکریلیک با فرش ماشینی ابریشم آشنا سازیم تا از این طریق بتوانید راحت تر در خرید بهترین فرش ماشینی مناسب نیاز و بودجه خود تصمیم بگیرید . امروزه با پیشرفت صنایع ، تولید کنندگان فرش ماشینی نیز دست به تولید جدید ترین فرش های ماشینی با کیفیت بالا زده اند . فرش های آکریلیک با توجه به مشخصاتی که دارد می توان جزء بهترین فرش های ماشینی درجه یک دانست که مورد استقبال بسیاری از خریداران فرش ماشینی قرار گرفته است . جهت دانستن تفاوت فرش اکریلیک با ابریشم ابتدا باید به صورت مفصل به شرح هر کدام پرداخت تا در تشخیص تقاوت آن ها راحت تر باشیم .
فرش ماشینی اکریلیک
منظور از فرش اکریلیک ، محصولی است که برای تولید آن الیاف آکرولیک استفاده شده باشد . این الیاف از جدید ترین الیاف بافت فرش ماشینی هستند که اخیرا در کارخانه های فرش بافی بسیار استفاده می شود . از مشخصات خوب اکریلیک می توان به موارد زیر اشاره نمود که تاثیر زیادی در ارتقاء کیفیت فرش ماشینی دارد :
-    خاصیت بازگشت پذیری بسیار خوب
-    عایق حرارت خوب در برابر نور خورشید و حرارت مستقیم و جایگزینی خوب برای الیاف طبیعی پشم
-    دارای استحکام خوب
-    مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و فرسایشی
-    نسبت به الیاف پشم ، پنبه ، پلی استر و ویسکوز سبک تر است .
-    برخورداری از میزان جذب رطوبت پایین
-    افزایش طول تا حد پارگی خوب
-    دوام و ماندگاری بالا
-    فاقد پرز دهی
-    ضد حساسیت
-    قابل شست و شو با مواد شوینده
این الیاف به دلیل نبودن مواد اولیه تولید آن در ایران از قیمت بالایی برخوردارند و مشکلات موجود بر قیمت های جهانی ارز و تحریم اقتصادی باعث شده است تولید کننده های داخلی برای تامین مواد اولیه فرش های اکریلیک با مشکل روبرو شوند و با قیمت های بالا این الیاف را برای تولید فرش ماشینی درجه یک بتوانند تامین کنند ، به طوری که فرش های جنس آکریلیک را می توان جزء گران ترین فرش ها دانست . انواع فرش 700 شانه ، فرش هزار، فرش 1200 و فرش 1500 شانه در فروشگاه آنلاین فرش کارپت تولید شده با الیاف بافت اکریلیک هستند که با اجرای عملیات هیت ست بر روی آن ها مقاومت و طول عمر و تثبیت رنگ پذیری آن بسیار افازیش یافته است .
فرش ماشینی ابریشم
فرش های ماشینی ابریشم همان قالی های بافته شده با الیاف مصنوعی پلی استر هستند . الیاف پلی استر را به دلیل شفافیت و براق بودن به عنوان ابریشم مصنوعی می شناسند و به همین علت فرش های بافته شده با این الیاف را فرش های ابریشم گونه یا ابریشم نیز معرفی می کنند . این دست محصولات از جنس مرغوبی برخوردارند که نسبت به الیاف اکریلیک دارای مزایای کمتری می باشد ولی به دلیل خود کفایی ایران در تولید این الیاف و وجود مواد اولیه آن در کشور ، دسترسی به آن بسیار راح و آسان است و این دلیل قیمت بسیار پایین این الیاف نسبت به دیگر الیاف بافت قالی ماشینی می باشد . در زیر چند نمونه از مزایای این الیاف عنوان شده است تا شما راحت تر با خصوصیات فرش ابریشم آشنایی پیدا کنید :
-    دارای چگالی برابر با پشم
-    نسبت به پنبه ، ویسکوز سبک تر ولی نسبت به اکریلیک ، نایلون و پلی پروپیلن سنگین تر است .
-    برخورداری از استحکام نسبتا خوب
-    ازدیاد طول تا حد پارگی متوسط
-    جذب رطوبت پایین
-    شفاف و براق
-    مقاوم در برابر نور
-    قیمت ارزان
-    عدم وجود مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در این الیاف
الیاف پلی استر از بازگشت پذیری خوبی برخوردار نیستند و به همین دلیل تولید کنندگان در صدد رفع این مشکل بر آمده اند به این صورت که ارتفاع نخ خاب در فرش ابریشم گونه بافته شده با الیاف پلی استر را حداکثر تا شش میلی متر در نظر بگیرند و یا اینکه با اعمال تغییراتی بر روی ساختار نخ بتوانند این مشکل را بهبود بخشند . تولید نسبتا بالای این الیاف در شهر هایی چون تهران ، اصفهان ، یزد ، قزوین ، قم ، کاشان ، دلیجان و بوشهر باعث شده است ایران در تامین الیاف پلی استر و صادرات آن به کشور های دیگر غنی باشد و این می تواند نتایج بسیار خوبی برای اقتصاد ایران در صادرات ایجاد نماید .
تفاوت فرش اکریلیک با فرش ماشینی ابریشم
با توجه به توضیحات بالا می توان دریافت که محصولات اکریلیک نسبت به پلی استر یا همان فرش ابریشم از مزایا و کیفیت بالاتری برخودارند ولی از لحاظ قیمت به دلیل کمبود مواد اولیه اکریلیک در ایران ، نخ اکرولیک گران تر از پلی استر است ولی در اکثر کارخانجات فرش بافی از این الیاف با توجه به قیمت بالای آن برای تولید فرش های ماشینی استفاده می شود زیرا محصول آن یک فرش درجه یک است که خواستار زیادی دارد و برای پایین آوردن قیمت ها نیز سیاست هایی به کار گرفته اند که در عرضه فرش قیمت مناسب بسیار موفقیت آمیز بوده است .
تفاوت قیمت فرش آکریلیک با قیمت فرش ماشینی ابریشم
فرش های بافته شده با الیاف نایاب و گران اکریلیک مشخصا دارای قیمت گران تری هم هستند به صورتی که فرش های اکریلیک را می توان جزء گران ترین فرش های ماشینی دانست ولی از کیفیت و مرغوبیت بالای این الیاف نمی توان چشم پوشی کرد . هم چنین الیاف در دسترس و ارزان قیمت پلی استر که نسبت به آکرولیک از کیفیت پایین تری برخوردارند ، قیمت کمتری هم دارند و باعث کاهش قیمت فرش ابریشم ماشینی می شود .

منبع : https://www.farshcarpet.com