علت معروف شدن فرش ایرانی چیست؟ 2

ویژگی های فرش ایرانی

نگاه کردن به فرشهایی که در شهرهای مختلف ایران تولید می شود به ما این موضوع را یادآور می شود که فرش هر شهرستانی با شهرستانی دیگر متفاوت بوده اما در عین حال دارای شباهت هایی هم خواهد بود . تفاوت ها مربوط به سبک های زندگی متفاوت هر شهر ، آب و هوا  و اقلیم ، فرهنگ و اداب و رسوم و غیره است و شباهت ها به تاریخی مشابه ، باورها و اعتقادات یکسان ، مذهب و آیین و غیره بر می گردد . تفاوت ها عموما مربوط به ‌تفاوت در نوع بافت  و گره ، نقش و نگار و طرح ، جنس نخ تار و پود و خصوصا جنس نخ خاب می باشد . این امر به حدی تخصصی است که حتی اگر یک نقشه را دو استادکار مختلف ببافند در نهایت با وجود نقشه و الیاف یکسان ممکن است دو قالی متفاوت داشته باشیم . به همین علت است که هر فرش حس و حال خاصی دارد و با وجود تمام شباهت ها تاثیر متفاوت بر محیط و انسان می گذارد . 

 

در کل می توان ویژگی های یکسان فرش ایرانی را چنین برشمرد

تمام فرشهای ایرانی از نظر کیفیت بافت باید دوازده رج گره در یک گره ذرع داشته باشند . در الیاف طبیعی از نوع پشم از پشت گوسفندی که به تازگی چیده شده است استفاده می شود بدون هیچ مواد افزودنی مانند آهک یا غیره چراکه مواد افزودنی عمر الیاف را کم می کنند . بسیار مهم است که از پشم گوسفندی استفاده شود که در منطقه کوهستانی رشد کرده باشد و از علوفه های مراتع خورده باشد ، چراکه این موضوع بر کیفیت پشم و الیاف موثر خواهد بود . عموما رنگ های طبیعی اگر به دستی و کامل مورد رنگرزی قرار نگرفته باشند با اولین شستشو رنگ پس داده و فرش را از بین می برند ، در فرشهای ایرانی باید دقت شود که الیاف هنگام رنگرزی به رنگ ثابتی برسند و درجه ثبات هم بالا باشد .

 

در مورد فرش های ماشینی نیز باید به جنس الیاف ، نوع بافت ، عدم نقص در فرش بافته شده و غیره دقت شود . تمام تلاش تولید کنندگان بر این است که مبادا شهرت و محبوبیت هزار ساله فرش ایرانی با خطا و اشتباهات انسانی ازبین برود . در حال حاضر تولید کنندگان ایران از جمله شرکت تولیدی کالا فرش با بکار گیری تمام توان خود در امر تولید ، با ارائه محصولاتی با کیفیت و دوام بالا و همچنین زیبایی و ظرافتی باور نکردنی ، روز به روز بر محبوبیت و شهرت بافته های ایرانی افزوده و توانسته اند گامی مثبت و موثر در این زمینه بردارند . شرکت تولیدی کالا فرش به عنوان برند محبوب فرش ایرانی توانسته است در بازارهای داخلی و خارجی در بین مشتریان از شهرت بالایی برخوردار شود و همچنین با ارائه محصولاتی با کیفیت و متنوع همواره در گسترش سهم خود از بازار فروش فرش افزوده است .
ایران از دیرباز مهد هنر فرش بافی بوده است . فرش ایرانی در تمام دنیا به کیفیت ، طراحی نقوش متنوع و رنگ آمیزی معروف بوده است و توجه مردم جهان را به خود جلب کرده است . فرش ایرانی بسیار در اقتصاد کشور تاثیر گذار است زیرا سالانه مقادیر زیادی از ارز کشور را به خود اختصاص میدهد . از ارزشمند ترین فرش های ایرانی که نماد هنر ایرانیان است می توان به فرش پازریک که اولین فرش بافت شده در جهان است اشاره کرد . قالی شیخ صفی از دیگر هنرهای ایرانی است که در موزه وکتوریا آلبرت در انگلستان نگهداری می شود . فرش ایرانی در انواع و مدل های مختلفی بافت میشود که که رکدام دارای ارزش بالا و کیفیتی بی نظیر است هرکدام از طرح قالی ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستش . طرح و نقش قالی ایرانی  به دلیل ظرافت و زیبایی منحصر به فرد خود در همه جای دنیا شناخته شده است . به دلیل استفاده از الیاف با رنگ طبیعی فرش ایرانی در گذر زمان کیفیت خود را از دست ندهد و تغیر رنگ ندهد . از مهم ترین راه ها برای تشخیص اصیل بودن فرش ایرانی رنگ آمیزی و کیفیت بالا نسبت به سایر فرش های جهان است . فرش ایرانی و با کیفیت به دلیل طراحی و زیبایی چشم نواز خود و استفاده از الیاف مرغوب و درجه یک مورد استقبال بینظیر مردم قرار گرفته است و مهمان خانه های شما عزیزان است . کیفیت و اصالت از ویژگی های فرش ایرانی است .

منبع : کالا فرش