ویژگی فرش ماشینی درجه یک

یکی از انتخاب های مهم برای دکوراسیون منازل فرش می باشد . از سبک و رنگ و طرح آن گرفته تا صد ها موارد دیگر در فرش های ماشینی که برای انتخاب آن هادر دکوراسیون مهم می باشد . در هنگام خرید فرش ماشینی برای دکوراسیون خود باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید فرش ماشینی درجه یک را خریداری نماید . فرش های ماشینی را می توان از نظر کیفیت به 5 دسته تقسیم کرد . ما قصد داریم در ادامه این مقاله درباره بالا ترین کیفیت آن مطالبی را بیان کنیم .
کیفیت فرش های ماشینی به عوامل بسیار بستگی دارد که از مهم ترین آن ها جنس الیاف بکار رفته در فرش می باشد . همان طور که می دانید برای بافت فرش های ماشینی از الیاف های مصنوعی استفاده می شود که تعداد آن ها زیاد است و عبارتند از الیاف اکریلیک ، پلی پروپیلن ، پلی استر و غیره که در ادامه درباره هر کدام توضیحات مختصری را بیان می کنیم .
الیاف آکریلیک بکار رفته در فرش های ماشینی
فرش های ماشینی که در آنها از الیاف اکریلیک استفاده شده است جزء پر فروش ترین فرش های ماشینی می باشند . این نوع الیاف در بین تمامی الیاف های بکار رفته در فرش های ماشینی با کیفیت تر می باشد . الیاف های اکریلیک بسیار شبیه الیاف طبیعی پشم است و به همین دلیل لطافت و نرمی بسیار بالایی دارد . از دیگر ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر نور و گرما به گونه ای که می تواند به مدت 5 تا 10 دقیقه گرمای یک اتو و یا قابلمه ای داغ را تحمل کند بدون این که دچار سوختگی و یا تغییر رنگ شود، ضد حساسیت ، دارای طول عمر بالا ، با دوام و مقام می باشد . فرش های ماشینی که از این الیاف در آنها استفاده شده باشد جزء فرش های درجه یک محسوب می شوند و دارای قیمت بالا تری نسبت به فرش های ماشینی با الیاف های دیگر هستند .
الیاف پلی استر بکار رفته در فرش های ماشینی
فرش های ماشینی که در آن ها از الیاف پلی استر استفاده شده است دارای درخشندگی هستند  و همین درخشندگی در آن ها باعث شده است که زیبایی چشمگیری داشته باشند . قیمت این نوع از فرش های نسبت به فرش های اکریلیک پایین تر می باشد . الیاف پلی استر قابلیت رنگ پذیری بالای دارند . نسبت به دیگر فرش های ماشینی آسیب پذیرتر می باشند و همچنین طول عمر کمی دارند.  این نوع از فرش های ماشینی برای مکان های کم و رفت و آمد مناسب می باشند . فرش های که با این الیاف بافته می شوند جزء فرش های درجه دو هستند .
الیاف پلی پروپلین بکار رفته در فرش های ماشینی
فرش های ماشینی که در آن ها از الیاف پروپلین استفاده شده باشد دارای قیمت بسیار ارزانی می باشند . از ویژگی های آن ها می توان به جذب کم رطوبت و همچنین مقاوم در برابر نو خورشید اشاره کرد . فرش های پلی پروپلین بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی نرمی و لطافت خود را از دست می دهند و همچنین اگر بر روی آن ها لکه های روغنی ریخته شود به سختی می توان آن ها را تمیز کرد .
فرش های ماشینی دارای اندازه های متفاوتی نیز می باشند اما اندازه فرش های ماشینی در کیفیت آن ها تاثیری ندارد .
عوامل دیگری که بر درجه یک بودن فرش ماشینی تاثیر گذار هستند
از موارد دیگری که در کیفیت فرش های ماشینی تاثیر گذار می باشد تعداد تراکم و تعداد شانه های بکار رفته در آن ها است . به طوری که هر چه تعداد تراکم و تعداد شانه در فرش های ماشینی افزایش یابد . کیفیت آن ها نیز افزایش می یابد . فرش های ماشینی از نظر تعداد شانه عبارتند از فرش های 700 شانه ، فرش های 1000 شانه و فرش های 1200 شانه . تراکم های رایجی که در فرش های ماشینی وجود دارند عبارتند از تراکم 2550 ، 3000 و 3600 .
بنابراین فرش های 1200 شانه با تراکم 3600 نسبت به دیگر فرش ها از کیفیت بالاتری بر خوردار می باشند . البته قابل ذکر است که الیاف بکار رفته در آن ها دارای اهیمت زیادی می باشد برای مثال فرش های 700 شانه ای که دارای الیاف اکریلیک می باشند نسبت به فرش های 1200 شانه ای که از الیاف پلی استر می باشند دارای کیفیت بهتری می باشند اما در بین فرش های اکریلیک ، فرش های 1200 شانه را می توان درجه یک دانست .
دستگاه بافنده فرش ماشینی
دستگاهی که برای بافت فرش های ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد در درجه کیفیت آنها تاثیر می گذارد فرش های که برای بافت آن ها از ماشینی آلات به روز و مدرن استفاده می شود دارای کیفیت بالا تری می باشند . بهترین دستگاه های مدرن و مجهز از شرکت وندویل بلژیک و شونهر آلمان می باشد .
رنگنبندی فرش های ماشینی
رنگبندی فرش نیز در کیفیت آن بی تاثیر نمی باشد . اگر فرشی دارای رنگ های روشن باشد بیشتر کثیفی و آلودگی را به خود جذب می کند و این امر باعث می شود که بیشتر به شستشو نیاز پیدا کند . شستشو ی زیاد نیز باعث فرسودگی فرش می شود . فرش های ماشینی نسبت به فرش های دست بافت از تعداد رنگ و طرح بیشتری بر خوردار می باشند .
شرکت تولید کننده فرش های ماشینی
شرکت تولید کننده فرش در درجه و کیفیت فرش تاثیر گذار است . به این دلیل که کارخانه و شرکت های تولید فرش ماشینی امروز بسیار زیاد می باشند و برای تهیه فرش با کیفیت و درجه یک باید به تولید کننده های فرش ماشینی مراجعه نمایید که اطمینان دارید تا بتوانید فرش ماشینی درجه یک تهیه نمایید . زیرا وجود دارند افراد سودجویی که فرش های درجه دو و سه را به عنوان فرش های ماشینی درجه یک به فروش می رسانند .

منبع : https://www.farshcarpet.com