ویژگی مدل فرش کهنه نما یا وینتیج

مدل فرش کهنه نما یا وینتج یکی از انواع فرش های فانتزی است که طی سالیان اخیر به یکی از پرطرفدارترین فرش ها تبدیل شده است. جذابیت این مدل فرش عمدتا به این دلیل است که آن شباهت زیادی به فرش هایی با قدمت بالا دارد. یعنی فرش هایی که شدت رنگ آنها بسیار کم شده و کهنه مانند می باشد.
این نوع محصولات را با نام فرش پتینه نیز می شناسند. کارخانجات فرش این مدل فرش را در طرح های سنتی یا کلاسیک بافته و مشتریان با نگاه آنها احساس می کنند که به تماشای فرش اصیل ایرانی نشسته اند. کارخانه فرش کاشان انواع مختلفی از فرش وینتیج را با کیفیت بسیار عالی روانه بازار می نماید.
در ادامه مطلب با ویژگی های مدل فرش کهنه نما یا وینتیج بیشتر آشنا خواهیم شد.

فرش کهنه نما یا وینتیج چیست؟

همانطور که از نام این مدل فرش بر می آید، وینتیج یا کهنه نما، با هدف ظاهری شبیه به فرش های قدیمی و اصیل ایرانی تولید می شود. البته لازم به ذکر است که وضعیت در مورد فرش های قدیمی شرقی که حداقل 20 تا 50 سال مورد استفاده قرار می گرفتند و سپس با هدف ایجاد سبک وینتیج مدرن به طور کامل بازسازی شدند، متفاوت است.
برخلاف فرش‌ های آنتیک یا نیمه ‌آنتیک ، مدل فرش کهنه نما سعی در بازگرداندن فرش به حالت اولیه نداشته، و سعی می‌کند سبک جدیدی را طراحی نماید. به عنوان مثال، فرش های قدیمی مدرن تحت ترمیم اساسی قرار گرفته و تقریباً به طور کامل تغییر رنگ داده اند. سپس آنها با رنگ ها و نقش های جدید مدرن رنگرزی می شوند. بنابراین یک فرش کاملاً جدید در سبک وینتیج مدرن از یک فرش دستباف قدیمی شرقی با سابقه طولانی ایجاد شده است.
در مقابل، در فرش کهنه نما با استفاده از روش های مختلفی استفاده می کنند تا جلوه کهنه ای به فرش ببخشند. برای مثال، رنگ اولیه را کم رنگ می کنند یا با اقدامات دیگری، ساییدگی بیشتری به فرش می دهند و به اصطلاح کاری می کنند، پاخور آن را بالاتر می کنند.
امروزه از ترکیبات شیمیایی مانند هیپوکلریت کلسیم برای کهنه کردن فرش استفاده می شود. این مواد باعث می شوند که فرش یک حالت قدیمی و کهنه پیدا کند. البته توجه داشته باشید که کاربرد این مواد تأثیری در طول عمر یا کیفیت فرش نخواهند داشت.
این مدل فرش زیبا و منحصر به فرد، زیبایی خارق العاده ای را به منازل شما می بخشد.

ویژگی های مدل فرش کهنه نما یا وینتیج

فرش وینتیج برای انواع دکوراسیون های فانتزی ، مدرن و کلاسیک استفاده شده و جلوه ای بی نظیر را برای فضای منزل به ارمغان می آورد. به طور کلی، ویژگی های فرش کهنه نما عبارتند از:
- جنس الیاف مدل فرش کهنه نما یا وینتیج
الیاف گوناگونی برای بافت فرش کهنه نما مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنها با نخ های پلی استر و برخی نیز با نخ های اکریلیک. مدل فرش هایی که با اکریلیک تهیه می شوند از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار هستند. به تبع آن، قیمت این محصولات نیز بیشتر است.
مدل فرش ماشینی کهنه نما که پلی استر بافته می شود، بدون پرزدهی بوده و از قیمت پایین تری نیز نسبت به فرش های بافته شده از اکریلیک برخوردار است. می توان گفت مقاومت آن نیز قابل قبول است. سایر الیافی که در تولید فرش کهنه نما یا وینتیج به کار می روند عبارتند از:
- نخ BCF
- نخ پلی اوژن
- نخ ورجین
- نخ پلی پروپیلن

به طور کلی، الیاف اکریلیک بیشتر در فرش هایی با تراکم یا شانه بالاتر استفاده می شود.
- طرح و مدل فرش وینتیج
فرش کهنه نما در مدل ها و طرح های متنوعی تولید می شود که یکی از محبوب ترین آنها، فرش کهنه نمای ترک است. یکی از مهمترین ویژگی های این مدل فرش، به کار بردن طرح های بی آلایش و بسیار ساده است. این مدل فرش ها معمولا بدون نقش و نگار هستند.
البته نقش های فرش دستباف نیز برای برخی از آنها به کار می رود. از مشهورترین این نقشه ها، فرش افشان است که طرفداران بسیار زیادی دارد.
- رنگ بندی مدل فرش کهنه نما
به دلیل ویژگی های کهنه نمای این نوع محصولات، بیشتر از طیف رنگ های سرد و خنثی بهره گرفته می شود. هماهنگی بیشتر این رنگ ها با دکوراسیون مدرن، دلیل استفاده از این طیف رنگی است. فرش وینتیج ترک نیز با رنگ های کرم و توسی، نقره ای یا متابولیک بافته می شود. فرش وینتیج گل برجسته نیز با رنگ های زیبای خود بسیار محبوب است.
- قیمت و ابعاد فرش وینتیج
عمدتا کسانی که به دکوراسیون های مدرن علاقمند هستند، ترجیح می دهند که مدل فرش با سایز کوچکتر را برای منزل خود خریداری نمایند.
قیمت این مدل فرش ها نیز از فرش های کلاسیک کمتر است. یکی از دلایل آن می تواند شانه و تراکم کمتر فرش باشد.

منبع : کالا فرش